coconut wrote:Dat zullen we dan aan Bouhouche moeten vragen, want die wist te zeggen dat Aalst de laatste zou zijn ... (uitspraak zal wel op het forum te vinden zijn denk ik).
Inderdaad Coconut, bonk er op. Maar mijnheer Bouhouche gaat het de rest van het verhaal niet vertellen.
Stel dat wat men de bende van 85 noemt maar 1 opdracht had, namelijk het liquidatie van Finné op vraag van hogerhand, man wist te veel om hoofdstuk af te sluiten. Rest is, hoe erg ook, collateral damage, ter camouflage. (Met het meeste respect voor de slachtoffers, ik zeg het er maar al even bij voor ik weer boze mail krijg.)
Dan moet het nog afgesloten worden op een manier die nooit tot de vinden van de echte daders leidt. De beste oplossing is, schuif het in de schoenen van iemand anders, in casu De Staerke. Het domme telefoontje aan Mi Amigo krijgt plots terug een wrange bijsmaak. En De Staerke heeft zo veel uitgestoken die jaren dat zijn geloofwaardigheid en mogelijks schuld door iedereen zal worden aanvaard. Geniaal en simpel. De manipulators hadden niet voorzien dat het onderzoek terug zou weg gehaald worden uit Aalst. Als dat niet zo had geweest, ben ik er vrij zeker van dat De Staerke uiteindelijk door de gedrevenheid van de speurders, die toch meer aandacht zouden besteden (compleet menselijk) aan bewijzen à charge dan à décharge, en de juiste manipulatie, De Staerke veroordeeld had geweest voor de feiten van de Bende.
Maar zoals ik als zei, om De Staerke echt goed en gedreven aan te pakken, moest het onderzoek in Dendermonde komen te liggen, de thuishaven van de Bende van Baasrode.