Renne wrote:Het is en blijft toch een mysterie dat ze bijna 2 jaar verdwijnen. Zo denk ik er soms ook over:
Het kan te maken had hebben met bepaalde figuren die in de cel zaten.
Mensen die in de Bende zaten zijn om het leven gekomen.
Eén persoon die in de Bende zat in '82-'83, nam de leiding van de Bende in '85.
Hij heeft tijd genomen om in te dringen in bepaalde milieus en alles heel goed voor te bereiden. Informatie over de Delhaizes/beveiliging/rijkswacht.
Dus de Bende nam in 1985 eigenlijk een nieuwe start, ze hebben zich gericht enkel en alleen op Delhaizes. Het is toch opvallend dat ze zich in '85 alleen op Delhaizes storten. Misschien was er in 1982-83 geen structuur in de Bende, later zijn ze overgegaan tot een organisatie. Ze begonnen mensen met een hoge functie schaakmat te zetten, verschillende bendes kregen opdrachten door de Bende, uitvoeren van opdrachten (wapens, auto's, ....).
Kali wrote:Ik denk niet dat er een pauze is geweest. We weten voorlopig niet wie de "Bende" was, dus kunnen helemaal niet bepalen of ze een tijd "gestopt" zijn. Ik denk dat we bepaalde linken gaan leggen zijn tussen bepaalde zaken, waardoor we automatisch andere zaken uitsluiten, wat niet juist is.
Ben wrote:Het feit dat sommige in de gevangenis zaten als reden voor de pauze? Het lijkt de meest logische reden.
We zoeken het waarschijnlijk veel te ver. Er kan een andere veel simpelere verklaring zijn waarom de overvallen voor een tijd gestopt zijn.
Vanaf 5 oktober 1983 werden de ordediensten versterkt, door onder meer de groep Dyane, voor het toezicht en de controle in Waals-Brabant. Ook zette vanaf dan de rijkswacht regelmatig wegversperringen op. De Bende sloeg nog éénmaal toe in Anderlues (waarbij er dus bewust voor een kleine juwelier werd gekozen i.p.v. een warenhuis) en verdween dan in een soort winterslaap omdat de Bende het risico om gepakt te worden te groot achtte. Er waren op dat ogenblik nl. teveel controles. De Bende had dus te weinig bewegingsruimte op dat moment.
Vermits er geen overvallen op warenhuizen meer gebeurden en de bende nergens meer toesloeg, zal op den duur deze versterking teruggeplooid hebben. Wanneer precies is niet duidelijk. Ik vind hierover geen exacte info maar ik kan mij niet inbeelden dat deze versperringen elk weekend opgesteld werden en dit gedurende meer dan de 22 maanden van de pauze. Na een tijdje zal men dit afgebouwd hebben (omwille van de hoge personeelskost). De Bende zag in september 1985 dat de wegen er terug helemaal open bij lagen en het risico om gepakt te worden weer kleiner is geworden. Ze besliste dan opnieuw te beginnen.
Echter na Aalst worden vanaf 15 november 1985 opnieuw de grote middelen ingezet met zelfs scherpschutters op de daken van warenhuizen. De Bende probeert het nog eenmaal, nl. op 21 november 1985 in Kraainem, maar draait daar terug omdat er teveel ordediensten opgesteld stonden. De Bende vindt vanaf dan het risico weer te groot, ook zijn er teveel zoekacties naar de Bendeleden. De Bende doekt zichzelf dan maar voor eens en voor altijd definitief op en wordt nooit gevonden.