De geschiedenis van BURAFEX:
In 1972 na de reorganisatie van Interdoc en bepaalde samenwerking tussen Belgische groepen, werd een overkoepelend orgaan opgericht met vertegenwoordigers van diverse rechtse partijen uit Nederland en België met de symbolische naam ‘Prometheus’, - hij die vooruitdenkt-, bekend om zijn listigheid en brenger van beschaving.
Prometheus werd samengesteld uit groepen met een politieke signatuur uit de lage landen zoals: Cercle Pinay, Académie Européenne de Sciences Politiques, Milpol, Mouvement Européenne, League for European Cooperation en Interdoc, dit in navolging van de Bilderberg groep maar dan meer gericht op de belangen van België en Nederland. Enkele namen: Baron Benoit de Bonvoisin, Paul Vanden Boeynants, Prins Alexander, Florimond Damman, Paul Vankerkhoven, Carl Armfelt, Kees van den Heuvel, Jim Janssen van Raaij, Herve d’Ursel, Baron Paul De Launoit, Marcel de Roover, Bernard Mercier en Nicolas de Kerchove d’Ousselghem. Deze lijst is lang niet volledig, maar is wat ik me herinner van enkele vergaderingen waar ik bij de beveiliging was betrokken.
Zoals ik hiervoor al aangaf waren de vergaderingen besloten en mocht ik niet binnen aanwezig zijn. Mondjesmaat hoorde ik wat van Armfelt, zoals het hoe en waarom van BURAFEX.
De groep vergaderde onregelmatig, in verschillende samenstelling en onder wisselend voorzitterschap. Altijd in een andere plaats/stad en altijd achter gesloten deuren. Voor deelname aan zo’n vergadering kreeg men een persoonlijke uitnodiging, samen met de programmapunten die niet openbaar mochten worden.
Vanuit Prometheus werd, om bepaalde plannen te realiseren, een overkoepelende werkgroep samengesteld, begin jaren ’80 was dat BURAFEX. Met welk doel? In dit geval: destabilisatie of machtsovername? Wie het weet mag het naar voren brengen. Feit blijft, dat er diverse personen bij die vergaderingen aanwezig waren met een achtergrond en verwijzingen naar staatsgrepen, zoals: André Moyen, Kees van den Heuvel en Carl Armfelt.
De geschiedenis hierboven is wel interessant wat betreft Leon Finné. Paul De Launoit, was de financiële man van Prometheus maar kon niet als zodanig naar buiten treden. Om die reden was ook Finné bij sommige vergaderingen aanwezig waar zijn financiële vaardigheden van pas kwamen en hij het vuile werk voor De Launoit op moest knappen. Op deze manier zal hij in 1973 op de hoogte geraakt zijn van de staatsgreep-plannen om Vanden Boeynants aan de macht te brengen.
Bij de vorming van BURAFEX, begin jaren ’80, was de situatie anders, daar was Finné wel meestal aanwezig, want bij BURAFEX was hij de financiële man. Bij alle toevalligheden rond Finné, kan dit er nog wel bij. Ook nu weer was er sprake van staatsgrepen, een geplande coup in Suriname die gezien werd als een proloog voor de uitgestelde staatsgreep in België. En ook nu weer maakte Finné hier gewag van. Of dit de oorzaak was van zijn dood weet ik niet maar het kan een stapeling van factoren zijn. Misschien komen we daar achter.
Drugsgeld is zoals je zegt een andere factor. Het ging hier dan wel om wapens voor drugs maar laten we eerst eens zien of er anderen met aanwijzingen komen.