Re: Manipulaties
Manipulaties met de wapens. Deel I
Een raadselachtige opmerking van The End ooit heeft me nooit losgelaten. Het ging over de mogelijkheid dat er twee verschillende teams zouden opgetreden zijn voor Eigenbrakel en Overijse. Iemand antwoordde dat toch zeker de wapens dan moesten verhuisd zijn, waarop The End dan weer repliceerde dat dat niet zo was. Ik denk dat ik ondertussen de oplossing van het raadsel heb gevonden.
Weer eens aan het surfen geweest op YouTube en interessante video's gevonden over het demonteren van oa de Winchester 1300 shotgun (één van de topkandidaten voor de RG1 en/of 2). Dit blijkt poepsimpel, en in een handomdraai mogelijk te zijn met een staafje van de poetsset van het wapen. Je haalt er de grendel in no time uit. Dus , in theorie, kan enkel die grendel doorgegeven zijn, en meer, diezelfde grendel kan in verschillende wapens gemonteerd geweest zijn. Afdrukken van slagpin, en uittrekker zijn dan altijd hetzelfde.
Ik zeg niet dat het zo gebeurd is, wel dat het theoretisch mogelijk is.
Manipulaties met wapens. Deel II
De Ruger Blackhawk werd gestolen bij Dekaise en teruggevonden in Ronquières. De foto op de website CWB is verkeerd en erg bedrieglijk. De reportage VTM in 2018 toont het metalen frame van de kolf, maar zonder veer en hamer (in zak gemerkt 536/91 – A28) en een trommel (in zak gemerkt 536/91 – A29).
De trekkerbeugel die men laat zien in de reportage van Faroek is rond en niet met een rechthoekig stuk aan de kolfzijde, zoals op de foto CWB. Het juiste wapen kan men op internet makkelijk vinden; de Ruger Blackhawk “ convertible” - Ruger Blackhawk Convertible 357/38 SPL/9mm blued 4-9/8”.
Dit wapen kan inderdaad zowel .357 .38 als 9 mm vuren, zoals wel degelijk vermeld op de website CWB. Het is dus het wapen bij uitstek om complicaties bij de ballistische expertises te veroorzaken.
"the Blackhawk Convertible will function with 3 types of common handgun ammunition: .357 Magnum, 38 Special, and 9mm Luger. This is not only a great handgun for big game hunting, self-defense, and rugged outdoor adventures, but it also makes the perfect sidearm for anyone who takes being prepared for emergencies seriously. The 357/38 cylinder can be replaced with the 9mm cylinder by simply opening the loading gate, pushing on the base pin release button and sliding the base pin forward. No tools are needed and there are no small parts to lose."
Bron » www.basspro.com
Met andere woorden; herladen kan dus eigenlijk ook gebeuren door simpelweg een lege trommel 357/38 te wisselen met een trommel met 9 mm. Zou het kunnen dat het wapen 357, .38 en de 9 mm Nr 1 eigenlijk één en hetzelfde wapen is? In de lijst met gebruikte munitie is er steeds sprake van .38 SPL, maar ook van .38/375 Jacketed Soft Point en Jacketed Hollow Soft Point. Dus munitie geschikt voor dit wapen.
Ik ben nog eens alle data die beschikbaar is aan het doorworstelen, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat de .38, de 357 Magnum en de 9mm nr 1 eigenlijk één en hetzelfde wapen was. En dan nog een zeer belangrijk wapen, gezien wie er met die kalibers allemaal beschoten werd, en gedood.
In verband met dat kaliber .38:
In Halle werd enkel 1 kogel 9mm nr1 teruggevonden (Moord Verstappen). Wezel (pag. 9) schrijft dat men waarschijnlijk met een ondergekalibreerd projectiel te maken heeft, en Schlicker (Eerste Bendecommissie, Schlicker pag. 403) spreekt over een 9 mm kogel gemonteerd op een huls .38. Het is in Genval dat er ook één kogel 9mm nr. 1 werd gevonden. Nergens in het schema staat echter tot dan een teruggevonden huls .38 vermeld. Vermits wezel spreekt over ondergekalibreerd voor Halle, is het dus daar dat men een 9 mm nr1 kogel op een .38 zou gebruikt hebben. Dus mogelijk een 9 mm nr 1 kogel op een huls .38 in de cylinder 38/357 van de Blackhawk. (?!?)
Het “ondergekalibreerde projectiel” van Wezel, en de “9mm kogel gemonteerd op een .38 huls” van Schlicker betekenen een directe en doorwegende aanwijzing dat toen reeds (Halle) een handige “wapenmaker/zelflader” deel uitmaakte van de Bende, als dader, of als leverancier van de wapens en die duidelijk de bedoeling had ballistische sporen te bemoeilijken. De Ruger Blackhawk convertibel is bij uitstek het wapen waar zoiets mee mogelijk is.
Ik vraag me zelfs af of de uitspraak van één van de daders in Waver bij Dekaise "we hebben wat we zochten" misschien niet doelde op deze Ruger.