LEO wrote:Na een overval worden wegblokkades opgezet. Spoorwegstations of luchthaventerminals werden niet gecontroleerd. Toen toch niet. De trein is een veilige ontsnappingsroute. Diskreet en vlug.
Ja, maar er blijven toch vragen. Wat doe je met je wapens en je buit in een trein? Wat als je trein vertraging heeft? De bende had volgens alle getuigenissen op deze website bij heel wat wapenfeiten wagens ter beschikking. Ik geloof niet dat ze de trein gebruikten bij de overvallen zelf (er zijn nochtans recent dergelijke bendes gepakt in noord-Antwerpen...). Voor de diefstal van de autoparking in Erps-Kwerps klinkt het al iets logischer. Als je met een auto ergens heen moet rijden om er een tweede te stelen, is het misschien eenvoudiger er per trein heen te gaan. Laat minder sporen na.
Een wilde gok, want er zijn heel wat interpretaties mogelijk (als de nabijheid van stations geen stom toeval is): ik ga er van uit dat men meestal wel op verkenning ging. Maar als de bende enkel gestolen auto's ter beschikking had, waren ze er misschien niet altijd tuk op om met dezelfde auto's op overval én op verkenning te gaan. Verkenning per trein biedt dan uitkomst. Een andere interpretatie kan zijn dat een auto een nummerplaat heeft, maar iemand op een trein niet. Anoniemer dus. Als je ziet hoeveel feiten er gepleegd werden (meer dan 20), dan is het evident dat de Bende niet meer dan 20 auto's in een garage had staan. Ze zouden met andere woorden soms met dezelfde voertuigen op verkenning moeten gaan. Dat schept een patroon - en op basis van patronen worden daders altijd gevat.
Probleem met deze hypothese is dat bij sommige overvallen vooraf echter wel verdachten in of nabij een auto gezien werden. Misschien moet eens worden gecheckt of ze vooral in een auto werden gesignaleerd als die locaties moeilijker per trein te bereiken zijn of als het om latere overvallen ging. Indien dat zo zou zijn, dan zitten we misschien wel op een nieuwe aanwijzing.
Hieronder het volledige lijstje. Op- en aanmerkingen welkom:
Dinant: vlak naast station
Lembeek: vlak naast station
Maubeuge: wandelafstand station
Elsene: Brussel, stations genoeg
Beersel: vlak naast station
Waver: vlak naast station
Bergen: nabij station
Watermaal-Bosvoorde: vlak naast station
Genval: wandelafstand station
Plancenoit: verderaf, 4 kilometer in vogelvlucht tot station Braine l'Alleud
Ukkel: Brussel, stations genoeg
Halle: wandelafstand station
Etterbeek: Brussel, station Etterbeek
Eigenbrakel: wandelafstand station
Eigenkrabel: wandelafstand station
Temse: wandelafstand station
Nijvel: wandelafstand station
Ohain: verderaf, nabij Plancenoit, enkele kilometers in vogelvlucht tot station Brain l'Alleud
Houdeng-Goegnies: station op (enige) wandelafstand
Beersel: station op enige wandelafstand
Anderlues: station verderaf (piéton, 4 kilometer in vogelvlucht)
Erps-Kwerps: nabij station
Eigenbrakel: nabij station
Overijse: station verderaf (Groenendaal, 4 kilometer in vogelvlucht)
Aalst: wandelafstand station
Bois de la Houssière: 3 km in vogelvlucht van station Braine le Comte.
Conclusie: 23 op 27 locaties lagen in de onmiddellijke nabijheid van een station en konden met een eenvoudige treinrit bereikt worden. Interessant is dat het centrum van dit spinnenweb niet Nijvel, maar Brussel is.