Ik lees nu ook pas de reactie van Luc, waarvoor dank. Ik vind dit heel moedig, en interessant om uw versie te horen.
Mijn innige deelneming aan de familie.
Ik moet zeggen dat ik steeds meer walg van de persoon Bouten. Als dat lokaal berichtje i.v.m. die Omer Wattez-activisten zijn enige bron zijn is dit inderdaad riooljournalistiek. Hij amuseert zich er blijkbaar mee om nog extra neppistes uit te vinden, en het onderzoek nog moeilijker te maken. Je zou haast denken dat hij het bewust doet. Ik kende het verhaal van zijn boek, en had vroeger wel vaak over Lison horen spreken.
Toen ik bij mijn grootouders kwam in Geraardsbergen gingen we op zaterdag wel eens boodschappen doen in de Colruyt en nadien eens kijken bij Lison voor wat werkgerief of een prul. En dan liefst langs het vliegveld terugkeren.
Tot aan de Bende-overvallen in 1985, was het meestal Delhaize Denderleeuw of Maxi GB in Ninove na bezoek van andere grootouders die hier ergens tussenin woonden. Aangezien we pas bij mijn grootouders vertrokken in de vooravond, wilde mijn vader daar niet meer heen. Want dat zag hij als twee potentiële doelwitten (met Aalst in achterhoofd). Die zijn pas terug zorgeloos gaan winkelen in jaren 90, als Haemers & co vastzaten.
Ook al heb ik Lison maar enkele keren gezien, ik kan hem nog zo voor de geest halen, alhoewel ik niet goed ben in onthouden van gezichten. Ik moet zeggen dat ik er vooral ongemakelijk gevoel had bij de persoon waardoor ik het gezicht onbewust ben blijven onthouden. Ik kwam er allesinds niet graag.
Het sprak dan ook tot de verbeelding om mee te gaan in het verhaal. Ook de verhalen van Little David en de ganse soap waren me niet vreemd, aangezien ik iemand gekend heb die daar nog gewerkt heeft toen het minder ging. Wat ik vooral vaak opmerk is dat de Bende waarschijnlijk wel mensen gechanteerd heeft o.w.v. gokschulden, verslavingen, bezoekers van bepaalde etablissementen, ...
Is het mogelijk dat bepaalde stadsgenoten omwille van hun liederlijk leven wel (ongewild) in het vaarwater van de Bende zijn terechtgekomen? Ik denk dan vooral aan drug- en wapentrafiek, en meer bepaald entourage van Farcy (zat ook in antiekwereld). Of mogen we de fantasiewereld van Bouten compleet negeren?