Een interessante analyse, Philippe.
Ik ben het helemaal met je eens dat er in Waver hoogstwaarschijnlijk twee wagens werden ingezet, al was het maar omdat na de schietpartij in Hoeilaart een getuige, de bekende meesterkok Pierre Romeyer, telefonische doodsbedreigingen kreeg.
Romeyer stond op 150 meter van het gebeuren, zodat de daders zelf hem moeilijk konden geïdentificeerd hebben. Dus moet het een volgwagen van de Bende geweest zijn. Feit is dat Romeyer lid was van een 'practical shooting' club in de streek. Als de gangsters zelf lid waren van een schietclub (en Belliraj was dat), konden ze vrezen dat Romeyer hen herkend had. Ook werden sommige van de gestolen wagens teruggevonden met een gaatje in het dak geboord (voor een antenne). CB-installaties waren toen populair, ideaal voor communicatie tussen de vluchtwagen en de volgwagen (en dan nog in het Berbers, = niet af te luisteren).
Ook akkoord dat het allemaal gebeurde in opdracht van Al Ajjaz, en dat de rest de uitvoerders waren. Of Mendez in het verhaal voorkomt weet ik niet, maar hij past in elk geval niet in een Palestijns/Arabisch/Jihadistisch scenario. Als je een lid van Abu Nidal probeert vrij te krijgen ga je er niemand bij betrekken die zich niet identificeert met de Arabische wereld. Die gaat dergelijke risico's niet nemen en zal veel gemakkelijker uit de biecht praten.
De laatste drie overvallen op Delhaizes zijn m.i. inderdaad terrorisme; de voorgaande niet: er moest geld gevonden worden om de logistiek van de groep te kunnen betalen (safehouse, opleiding in Libanon).
Waarom loog Belliraj over de leeftijd van zijn broer, tijdens zijn verhoor in Marokko in 2008? Niet omdat hij wou vermijden dat zijn broer als volwassene zou berecht worden, want die was inmiddels al 46 jaar oud (en we zijn in Marokko).
Hij wou gewoon de aandacht van zijn broer Benaïssa afleiden omdat die omgekomen was bij de overval op de Delhaize in Aalst, en dat men dat zou ontdekken. Daarom bekende Belliraj ook zo vlotjes al de rest, en zei hij in zijn verhoor: "Ik geef alles toe, maar laat mijn broer er buiten; hij heeft er niets mee te maken."
Uit alles blijkt dat die broer wel degelijk overleden is in 1985, want hij werd begin 1986 ambtshalve uit het Rijksregister afgeschreven, zonder adres ('wat betekent dat hij spoorloos verdwenen was).