Topic: Getuigenis Renne
Ik heb dit al eens geschreven op msn forum maar herhaal het. Ik was met een vriendin iets gaan drinken in Aalst rechtover de cinema "Feestpaleis", ik denk dat het café "Koterhaak" noemt (dit zal ik later bevestigen of corrigeren). Toen had ik nog niet zoveel interesse in de bende als nu, ik volgde het vanaf toen wel een beetje in Humo en P-magazine of ander tijdschrift waar ze er eens op terug blikten.
Ik wist wel ongeveer wat er allemaal gebeurd was maar van de bende De Staerke had ik nog nooit gehoord. Een man komt het café binnen met 2 vrienden, 1 van die vrienden herinner ik mij nog, klein zwart haar en donker ogen, wel blank, een soort zigeuner misschien, maar die man die tegen mij en mijn vriendin een praatje maakte had al aardig wat pinten op.
Hij begon over zijn leven, dat hij en zijn broer vroeger zware jongens waren. Dat ze alle 2 al in de gevangenis hebben gezeten vroeger, en hij zei dat zijn broer nog gekker was dan hem zelf. Maar hij zei wel dat allemaal al lang geleden was in den tijd van hier wat verder zei hij tegen mij, en ik in verband met Delhaize (in Aalst dus). Hij lachte eens, hij vroeg nog wat over mij en mijn vriendin en ik vroeg hem vanwaar ben je? En toen liet hij zijn paspoort zien en ik ben er bijna zeker van dat hij geboren of woonde in Beersel of iets in die aard. Ik had zijn pas eigenlijk maar in een flits gezien en lette niet echt op. Ik dacht eerst aan Berchem te gelezen hebben maar, hij sprak geen Antwerps dus na verhalen over De Staerke en dat ik las dat ze in Beersel woonden of geboren waren ben ik er zeker van dat op zijn pas Beersel stond.
Zijn naam heb ik ook gezien en het was een naam in 2 delen dus De Staerke, maar dat ben ik niet zeker. Ik herinnerde mij pas later dat die man wel eens geen zattepraat aan het verkopen was. Maar het beste moet nog komen en die woorden doen mij nu toch iets meer dan toen.
Hij zei: Ik (of zijn broer dat weet ik niet zeker) heb ooit mijn beste maat moeten doodschieten, dat zei hij zeker maar ik denk zelfs dat hij het over meer moorden had maar daar ben ik niet zeker van. Ik ben niet zeker of hij de waarheid sprak of echt zattemanspraat verkocht en van zijn naam ben ik niet zeker, de woon- of geboorteplaats wel of toch iets in die aard. Hij had zijn pas getoond.
Hij zei ook dat hij binnen 10 jaar of 15 jaar vertrok naar Zuid-Amerika. Ik zei waarom zolang wachten, hij zei ook dat hij nog geld aan kant staan had, maar hij zag er niet uit als iemand die echt rijk was. Maar de blik in zijn ogen deden mij toch doen te geloven dat hij de waarheid zei, of toch voor een stuk. Ik kan hem zelf nog goed beschrijven, niet echt groot, ik denk al een jaar of 45-50, een snor en als hem met een robotfoto zou moeten vergelijken waarmee ik niet wil zeggen dat hij die man is dan zou ik zeggen nummer 20.
Ik vind dit toch nog eens het vernoemen waard, al is de kans dat hij zeverde even groot als de waarheid. Maar het is mij pas allemaal later gaan indringen dat hij misschien wel eens de waarheid sprak, vooral die woorden in het vet vond ik raar en hij erbij dat hij hem moest vermoorden zijn eigen vriend of van zijn broer.