De drie partijen zijn aanwezig, Dekaise met zijn hulpje, Pourtois, Van Baelen, Montgomery Kee, Gray en Schoefer. De definitieve afspraak wordt gemaakt. In aanwezigheid van Pourtois en Van Baelen geeft Gray een voorschot van 1.000 dollar aan Dekaise. Voor de maand september belooft hij nog eens een betaling van 400.000 frank, om de productiekosten te dekken.
Als totale koopsom wordt het bedrag van 1.250.000 frank overeengekomen, voor de 250 dempers. Pourtois koopt de 5 Ingrams bij PRB en geeft ze door aan Dekaise. Die is intussen ernstig aan het werk gegaan, maar tegen het einde van de maand september kreeg hij nog steeds niet de beloofde 400.000 frank. Dekaise belt hierover met Pourtois. Het blijkt dat Gray het geld aan Schoefer gaf, met het oog op doorbetaling, maar die vertrok met de noorderzon, en met het geld.
Waarom Dekaise? België was een grote draaischijf voor de wapenhandel en Dekaise was een innovatief iemand die vooruit dacht. Niet meer, niet minder. Het inschrijven en uitschrijven van de 5 ingram's door Pourtois heb ik steeds een geurtje gevonden.
De enige logische link die we op dit moment kunnen leggen is dat Bouhouche op de hoogte was van dit prototype geluidsdemper. Net zoals dat er meerdere ex-werknemers zijn van bij Dekaise die volhouden dat de rijkswacht alvorens 1983 contacten hadden over de nieuwe geweven kevlar, maar dat de rijkswacht top dit steeds ontkend heeft. Het gaat zo ver dat een werknemer zegt 'hoe kan je mij uit 1986 kennen, ik werkte maar tussen '82 en '83 voor Wittock-Van Landeghem.