In 2003 komen enkele getuigen boven met hun verhaal in het bos van La Houssière na de overval in Aalst een lichaam hebben zien liggen. 20 jaar na de laatste overval.
Gezien de hypothese die ook zeer duidelijk door Vos werd weerhouden (beetje té), dat de killer in Aalst door een revolverschot van agent Nevens dodelijk zou verwond zijn, startten er in 2004 opgravingen. Daarbij wordt geen lichaam gevonden maar wel 2 afgeschoten kogelpunten 9mm en hulzen. Onderliggende grond wordt analytisch afgegraven naar sporen. De killer wordt niet gevonden, maar wel de 2 kogelpunten die Vos dan vermoedelijk toeschrijft aan de bende. Ikzelf, maar dat terzijde, heb nooit geloofd in een dodelijke treffer, maar daar heb ik reeds genoeg over geschreven.
Het moesten wel kogels zijn van de bende, want dit zou, dixit Vos, wel heel toevallig zijn?
Misschien niet. Ik geloof zeker dat de getuigen iets raars gezien hebben. Alleen van een getuigenis na 20 jaar ben ik niet zeker van de correctheid van het tijdskader van deze getuigenis in dit sterk gemediatiseerd dossier met veel terugkomende feiten, zoals de GTI’s enz, voorstellingen van reuzen, killers en de leider. Het zou niet abnormaal zijn na meer dan 20 jaar dat er fouten in zitten Fouten in de herinnering van de getuigen betreffende iets dat zich afspeelde in seconden.
Nu komt de gewaagde hypothese die iedereen een beetje gelijk geeft.
Misschien waren de getuigen na 20 jaar een maandje verkeerd. Misschien was het “roerloos” lichaam”, niet dat van de killer maar van Finné. Die neergeschoten, afgemaakt op de grond ligt. De gevonden kogels zouden kunnen kloppen, 2x 9mm. In wat we comfortzone van de bende zijn gaan noemen. Een lichaam dat leegbloed in een bos of op een boswegel is handiger dan op een hard oppervlak.
Vanuit het bos, naar Eigenbrakel en dan naar Overijse is niet eens zo een gekke gedachte voor iemand die de streek een beetje kent. De tijdspanne zorgt er misschien wel voor dat het buckshot in de nierstreek om Finné fictief af te maken niet het effect had van een frisse wonde. Gewoon stommiteit.
De opgravingen en de vondst van de kogels in het bos door de ploeg van Vos zal zeker goed gedocumenteerd zijn. De man zal zeker eureka geroepen hebben. Waarschijnlijk is dit echter nooit vergeleken met materiaal i.v.m Finné. Uiteraard niet, want het zou alleen maar materiaal kunnen zijn van een dader, niemand aan gedacht misschien van een slachtoffer. Ook eventueel organisch materiaal of in het beste geval DNA verzameld door de onderzoekers uit de grondstalen, kunnen vergeleken worden met het DNA van Finné of zijn aanverwanten.
Misschien veranderd wat DNA of ballistiek onderzoek/ vergelijkingswerk de denkwijze over 85. Wie weet.
Ik zou zelfs het bloed en/of DNA dat men nog heeft vanop de kogelwerende vest gevonden in het kanaal, laten vergelijken met dat van Finné. Het is misschien gewoon in de hals van de drager van de vest gelopen, tijdens het verslepen van het lichaam. Niet door een schotswonde. Het is misschien zo simpel. Komaan, mevrouw de onderzoeksrechter Martine Michel, met alle respect, verras ons hier eens mee.