Re: Aalst: 9 November
Ik denk dat je mijn telefoon afluistert Witse. Deze nacht nog moeten uitleggen aan de jongere generatie speurders wat een CB is. Natuurlijk hadden die verbinding.
En het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat er ergens een onopvallend iemand tussen de klanten stond die overzicht had en alleen in actie moest komen als er hier of daar iets mis zou gaan. Zo zou ik het ten minste georganiseerd hebben.
ook als antwoord aan inspecteur Witse.
Het is de logica zelf dat ze een backup undercover binnen hadden. Man of vrouw. Als het maar een goede (practical) schutter was. Ze wisten ook dat er in de supermarkten ondertussen wel eens een BOB-er met een UZI in een papieren zak met een karretje rondliep. Zoals ik ooit reeds geschreven heb, zou het me niet verbazen dat er buiten ook een backup was met de nodige hardware waarmee men een echte (met alle respect) politieconfrontatie hadden kunnen aangaan. (Zoals tegen een politieman op één van de foto's na de feiten in Overijse met een AR-15 5.56mm in zijn handen) Daar doe je met je riotgun of Ingrammetje niets tegen, buiten een laatste sigaret.
Ze hebben vermoedelijk op wapenvlak het beste van het beste uit de roof bij Dyane dat er bestond in die tijd in hun bezit, en ze doen een toch niet risicoloze holdup met low tot low-mid-range wapens, (Voor de leek wapens om op korte afstand grote schade toe te brengen, maar op 50m kan je ze staan uitkafferen als je af en toe eens een stapje opzij zet). Komaan.
Mochten ze daar niet aankomen, aan de SIE-wapens? De werkelijk gebruikte wapens zijn juist voor het spoor, het is bijna marketing. Het is even gek als mijn 15 race-Porsches staan in de garage en ik doe dit jaar mee op zolder met mijne Skoda 1.6 diesel en ga zeker winnen. Da's even zot.
Er is maar één reden waarom soldaten of ondergeschikten wachten, en dat is op een commando. Uiteraard van iemand die boven hen staat. Als dat wachten voor een confrontatie had geweest, hadden ze zich klaar gemaakt voor zo'n confrontatie (bv voertuigen verzetten/opstellen als barricade). Dat was het niet, het was wachten.
Tja.. coconut, de CB's (voor de jonkies Citizen Band , 27Mhz, korte golf) die dan uitgestald lagen in de plaatselijke Tandy winkels.... waar is de tijd.
Trouwens een goede vraag i.v.m. de gebruikte wapens door de bende als de diefstal bij Diane aan ze wordt toegerekend. Waarom zoveel moeite voor topmateriaal te stelen in 82 en de toch aanzienlijke hoeveelheid H&K machinepistolen zijn daarna nooit gebruikt of in tweede orde doorverkocht.
OK, ze waren op dat moment even verbrand, maar enkele jaren later had heel de wereld ze. (Vergelijkbaar met P90, zou ook enkel voor anti-terro-diensten zijn en zijn nu te koop bij elke amerikaanse wapenverkoper in semi of auto versie, afhankelijk van staat en vergunning, een wapenfabriek moet toch leven hé, ook een Waalse.).
Zou er ooit door de rijkswachttop i.v.m. deze wapens door de vernedering en de ontegensprekelijke problemen die ze ermee gehad hebben met H&K figuurlijk een soort banvloek zijn uitgesproken tegen wat we de "belanghebbenden" zouden kunnen noemen, dat als er ooit iets zou gebeuren met deze wapens, dat de daders los van het reguliere rechtssysteem en met ale middelen gegarandeerd een zeer onaangename korte toekomst zouden hebben? Konden ze niet boven water komen om niemand of een organisatie te confronteren en wisten ze dat er niets mee zou gebeuren door een gentlemen's agreement? (als er niets mee gebeurt, zoeken we er niet achter, beste oplossing voor alle partijen) Voor de diefstal van deze wapens hadden ze toch een verpletterende nooit geziene onderzoekscapaciteit moeten vrijmaken, niet? Of men wist dat er niets mee ging gebeuren?
Haemers & Co had ze wel gekocht hoor voor hun overvallen en vele andere terro of crimi organisaties ook.
Zonder twijfel.