Re: Aalst: 9 November
Kees BK wrote:Heb er zo nog één.
Een tijd geleden hier op het forum vroeg je je af waar Vermeulen gebleven was, heb je die al gevonden ondertussen?
Zal ik bij deze ook eens een echt voorbeeld geven dat het niet zoveel uitmaakt om het beste wapen te hebben. Ik lag met iemand in mijn huis te slapen, in de ochtend vroeg was er een indringer in het huis. Hij was gewapend met een 9 mm (wat ik niet wist omdat ik deze niet kon zien). Bij het op komen van die persoon van de trap werk ik wakker, ik ken mijn huis, en op het moment dat ik weet dat hij in een bepaalde positie is; reageer ik (ik zeg iets) wetend dat hij mij niet kan zien, hij kan niet vooruit zonder gezien te worden door mij, om achteruit te gaan moet hij zich omdraaien of toch achterom kijken. Hij was zo verrast (hij wist niet dat er personen in het huis waren, want hij had lawaai gemaakt en ik had er niet op gereageerd) dat hij gewoon van de trap gedonderd is. Daar lag hij dan met zijn wapen op de grond verstijfd van angst. .
Ik wil maar zeggen dat als het onverwachte gebeurd en je hebt er geen beeld van dan sta je daar mooi met je wapen te blinken wat zal je doen in die milliseconden? .Vooruit of achteruit durven of .....;...
Als er een gewapende inbreker in je huis zit en het loopt zo af dan heb je veel geluk gehad. Lijkt me het enige zinnige wat ik daar op kan zeggen. Gelukkig zoekt de doorsnee inbreker geen confrontatie.
Met alle respect voor het de slachtoffers in Aalst en de slachtoffers van de andere aanslagen.
Betreffende de discussie over de exacte herkenning van het machinepistool in Aalst.
Het lijkt mij onmogelijk dat een getuige in doodsangst, eventueel gekwetst, vrezend voor zijn leven, verminderde cognitieve hersenwerking door het simpele fenomeen dat onder dergelijke omstandigheden alle hersen- en lichaamsfuncties het vluchten doet primeren, volgepompt door adrenaline en endomorfines uit bescherming van het eigen lichaam, deze juiste herkenning kan maken. Als expert is het soms al moeilijk.
Het lijkt me dan ook dat elke typering op deze tekening van dit wapen louter door suggestie van de opdrachtgever van de tekening is gebeurd. Het had wetenschappelijk althans veel neutraler geweest als op een tekening een neutrale weergave van een wapen wordt gegeven, behalve wanneer door specifieke eigenschappen het 100% zeker is. (Bijvoorbeeld bij de Sten, die al eens ter sprake kwam in een ander dossier.)
Twijfel ik daarmee aan de goede bedoelingen van de getuigen zoals VDS en zelfs Pint. Langs geen kanten. Maar suggestie is een krachtig ding waar behoedzaam moet mee worden omgegaan. Maar oordeel zelf eens als getuige met het volgende.
Ter illustratie kan je hieronder 2 links naar foto’s vinden. Ik heb bewust 2 gekozen die niets met dit onderwerp te maken hebben.
2 bekende foto’s over de arrestatie van drugdealer Escobar in Columbia. Bekijk de 2 foto’s eens een 10-tal seconden, leg ze dan een paar uur weg.
Foto 1:
Zeg dan eens wat de soldaat aan de éne kant van de muur voor wapen had en wat het machinepistool was dat de agent in burger met zijn wit hemd aan de andere kant van de muur in zijn hand heeft. En dan fluiten de kogels nog niet om je horen of is je leven bedreigd. Je mag niet meer op de foto’s kijken maar wiki-pagina’s bekijken mag om desnoods wat opzoekingswerk te doen. Je zal zien hoe moeilijk het is als het niet bij manier van spreken je job is.
Foto2:
De man in het midden met het zwart embleem op zijn schouder heeft een MP vast. Bekijk het een paar seconden, leg de foto een paar uur weg en zeg dan eens aan de hand van je geheugen wat je gezien hebt. Wiki-pagina’s raadplegen mag weer, maar de foto bekijken niet meer.
Ter zijde: De man helemaal rechts op foto 2 heeft geen MP vast moest iemand dat denken. Het is een gemodificeerd assault rifle. Ik ben er zeker van dat als dat op iemand zijn rug zou hangen het heel makkelijk als een MP5 zou kunnen worden geïdentificeerd als de druk hoog is en de kennis onvoldoende, zeker in de tijd dat het wapen nog vrij onbekend was.
Dit enkel om aan te tonen hoe moeilijk het is. Enkel degelijk ballistisch onderzoek geeft bijna 100% uitsluitsel. Ik zeg wel degelijk “degelijk”. Niet à la Dery. De waarde van de MP5 op de robotfoto is discussiëren over het geslacht der engelen.
Doe het eens als test.