Re: Jacques De Vlieghere

Scaramouche wrote:

Op de nota die hierboven te lezen staat, staat onderaan de naam V. Bricout. Victor Bricout was afkomstig uit Lembeek (Halle) en heeft het geschopt tot Procureur des Konings van Gent. Victor Bricout is kabinetschef geweest van Jean Gol (een blauwe dus. In de periode van de Bende van Nijvel.

Bedankt voor deze verduidelijking dit detail was niet eerder opgevallen. Is dit een strategische benoeming?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

@the end  Ik heb het verder opgezocht. Normaal gezien was Guy Jespers (onderzoeksrechter) kandidaat om Procureur des Konings van Gent te worden. Maar aan o.r. Guy Jespers werd een moord en nog andere telastleggingen in de schoenen geschoven,hij werd veroordeeld door het assisenhof en het was uiteindelijk Victor Bricout aan wie de plaats van Procureur des Konings van Gent werd toegewezen.
Onderzoeksrechter Guy Jespers stierf ziek en moegetergd in de gevangenis van Nijvel.

Sorry, Guy Jespers is nog vervroegd vrijgekomen blijkbaar en stierf in Gent aan keelkanker (wikipedia).

Jespers,is overleden op 20 juni 2002 en NIET in de gevangenis, hij werd vervroegd vrijgelaten.
Er werd in de gevangenis zogezegd een medische fout begaan (kreeg 2 inspuitingen in zijn nekader) Sindsdien was hij een wrak.
Hij zou nooit meer de oude worden. Jespers, die in de gevangenis ondertussen gehuwd was met zijn vriendin Ghislaine Clincke, kreeg last van spraak- en evenwichtsstoornissen en was nog slechts een schim van de trotse magistraat. Het paar zwierf van Antwerpen naar Zwalm en Zeebrugge, hield een tijdlang een café open aan het Gentse justitiepaleis en leidde de laatste tien jaar een volledig teruggetrokken leven op een Gents appartement.

Waaraan hij uiteindelijk stierf weet ik niet. Feit is dat hij in de gevangenis een verkeerde medische behandeling kreeg. En daarna een wrak was. Daarom hebben ze hem vervroegd vrijgelaten. ( verkeerde behandeling was een inspuiting )

Scaramouche wrote:

@the end  Ik heb het verder opgezocht. Normaal gezien was Guy Jespers (onderzoeksrechter) kandidaat om Procureur des Konings van Gent te worden. Maar aan o.r. Guy Jespers werd een moord en nog andere telastleggingen in de schoenen geschoven,hij werd veroordeeld door het assisenhof en het was uiteindelijk Victor Bricout aan wie de plaats van Procureur des Konings van Gent werd toegewezen.
Onderzoeksrechter Guy Jespers stierf ziek en moegetergd in de gevangenis van Nijvel.

Er was op het proces Jasper ook een klacht tegen hem van Bricourt:

Volgens het Openbaar Ministerie had hij zich ook schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte, schriftelijke lasterlijke aangifte ten nadele van Victor Bricout

Dit heeft te maken met een brief in sept. 1976 verstuurd was.

In september 1976 werd een brief verzonden naar de toenmalige Minister van Justitie, waarin werd gemeld dat Bricout het ambt van procureur des Konings niet waardig was.

Voor de volledigheid: De klacht werd onderzocht maar werd uiteindelijk ongegrond bevonden.

Het rammelde daar blijkbaar onderhuids, wat ik niet onmiddellijk vind is zijn datum van benoeming en het moment dat hij kabinetschef geweest werd van Jean Gol. Waarom staat zijn naam op die nota?

Jaspers is schuldig bevonden voor laster en valsheid in geschrifte ten nadele van Victor Bricout.

een interessant, relatief recent werk (2008-2009), waarin Jespers ter sprake komt, is "Rechter voor het Gerecht" » lib.ugent.be

Wat er achter de schermen speelt staat niet in die masterproef (wat ook niet het doel ervan is), er zit daar wat smeerlapperij achter verborgen.

Iets uit mijn leven, laatst zag ik een oude vriend terug, hij zij weet je het is een wonder dat jij nog leeft, ik aja. Hij vertelde toen een vooral (mede dank zij hem leef ik nog) toen die ziekenwagen kwam, waren dit rijkswachters verkleed als ambulancier, Ik ben vlug in die ziekenwagen mijn bewustzijn verloren dat ik die rit overleefd heb is de wonder. Dit gebeurde toevallig  op een moment in het bende onderzoek dat ze iets deden dat al lang uitgesteld was geweest. De andere reeks toevalligheden zal ik om persoonlijke redenen laten. maar ik heb een vraag voor je ruf, in al die jaren al gehoord van rijkswachters verkleed als ambulancier? De (bloedige) details heb ik jullie bespaard.

Is het allemaal toeval, misschien, maar wat geen toeval is is dat ik dingen wist en weet waar weinigen een idee van hebben. In 2017 is mij gevraagd via een discrete hoek om dossiers stukken van Aalst te bekijken, toen op basis van de uitvoering en mijn kennis erover kon ik vlug zeggen zoek een bepaald iets, daarin zal je het motief vinden. Zelf weet ik niets van Aalst maar na ongeveer 14 dagen kon ik zeggen waar ze overkeken na een bepaalde tijd heb ik er ook de sporen van terug gevonden wat degene die ervan op de hoogte zijn van Aalst een beetje sprakeloos deed staan. Iemand die het dossier door en door kent zij niemand heeft dit ooit gezien. Dat later die tip van bij de SV dit onrechtstreeks bevestigd wat ik al veel eerder opmerkte maakt het nog interessanter.

38

The End, ik geloof niet dat Nederlands jouw moedertaal is. Soms heb ik het moeilijk om je te volgen.

Wat ik daarnet gepost heb is niet echt de bedoelingen dat het zomaar gevolgd kan worden, mijn excuses ervoor, het is een openbaar forum. Het niveau waar ik naar verwijs steeds was een kleine wereld! Niet de wereld van Jannekes en Miekes dit kan ik je verzekeren.

40

the end wrote:

Wat er achter de schermen speelt staat niet in die masterproef (wat ook niet het doel ervan is), er zit daar wat smeerlapperij achter verborgen.

Iets uit mijn leven, laatst zag ik een oude vriend terug, hij zij weet je het is een wonder dat jij nog leeft, ik aja. Hij vertelde toen een vooral (mede dank zij hem leef ik nog) toen die ziekenwagen kwam, waren dit rijkswachters verkleed als ambulancier, Ik ben vlug in die ziekenwagen mijn bewustzijn verloren dat ik die rit overleefd heb is de wonder. Dit gebeurde toevallig  op een moment in het bende onderzoek dat ze iets deden dat al lang uitgesteld was geweest. De andere reeks toevalligheden zal ik om persoonlijke redenen laten. maar ik heb een vraag voor je ruf, in al die jaren al gehoord van rijkswachters verkleed als ambulancier? De (bloedige) details heb ik jullie bespaard.

Is het allemaal toeval, misschien, maar wat geen toeval is is dat ik dingen wist en weet waar weinigen een idee van hebben. In 2017 is mij gevraagd via een discrete hoek om dossiers stukken van Aalst te bekijken, toen op basis van de uitvoering en mijn kennis erover kon ik vlug zeggen zoek een bepaald iets, daarin zal je het motief vinden. Zelf weet ik niets van Aalst maar na ongeveer 14 dagen kon ik zeggen waar ze overkeken na een bepaalde tijd heb ik er ook de sporen van terug gevonden wat degene die ervan op de hoogte zijn van Aalst een beetje sprakeloos deed staan. Iemand die het dossier door en door kent zij niemand heeft dit ooit gezien. Dat later die tip van bij de SV dit onrechtstreeks bevestigd wat ik al veel eerder opmerkte maakt het nog interessanter.

Met alle eerbied The End, maar ook je andere posts op dit forum zijn zeer moeilijk te volgen, vreemde zinsbouwen, taalfouten, soms stop je plots met een zin om zonder komma of punt het plots over iets anders te hebben, en doordat je alles nogal suggestief beschrijft, wordt er, in dit complexe dossier, het er ook niet makkelijker op om te volgen. Misschien daar wat meer tijd in steken en iets zorgvuldiger zijn? Met mij beste groeten!