Op 11 oktober 1978 kondigde toenmalig premier Leo Tindemans onverwacht en erg emotioneel het ontslag van zijn regering aan met de historische woorden: "Voor mij is de grondwet geen vodje papier". Zijn regering was gestruikeld over het Egmontpact dat Belgie moest omvormen naar een federale staat. Ondertussen hebben minstens twee feiten bewezen dat deze grondwet niet nageleefd werd door de Koning der Belgen.
Feit 1:
ENIGMA wrote:Wat de Belgische monarchie betreft, hebben we bewijzen dat koning Boudewijn op de hoogte was van de plannen om Lumumba fysiek uit te schakelen. De koning heeft een brief ontvangen van een Belgische kolonel waarin stond dat de anti-Lumumbisten van plan waren Lumumba te vermoorden. Hoewel de koning er grondwettelijk toe verplicht was, heeft hij deze brief niet overgemaakt
Feit 2: De koning had blijkbaar lak aan de scheiding der machten. Zie het artikel van deze week waarin zowel een magistraat op rust als een speurder getuigen dat de koning tussen kwam bij het gerecht. Ik acht het bewezen dat voor de koning der Belgen de grondwet niet meer was dan een vodje papier.
Misschien moeten we toch nog eens nadenken over de woorden die Walter Bayens hier vroeger postte:
"Ik denk dat het de moeite zou lonen na te denken over de hypothese dat de Koning in stilte zijn zegen had gegeven voor een coup, die hem in een machtspositie had kunnen brengen vergelijkbaar met die van Franco in Spanje. Officieel moest alles staalhard ontkend kunnen worden natuurlijk. Beelden we ons in dat de Staatsveiligheid er moest voor zorgen dat Laeken kost wat kost buiten schot bleef. Ik kan me inbeelden dat ministers, parlementairen, hogere politiekaders en magistraten zelfs spontaan de waarheid achter hielden en het onderzoek lamlegden. Raison d'état. Om de eenheid van het Belgische koninkrijk te garanderen. Want wat was het alternatief: discrediet van het Hof, uiteenspatten van België, Vlaamse onafhankelijkheid, ... kortom, precies wat de katholieke nationalisten en royalisten wilden vermijden."
Cherchez la femme. Dat koningin Fabiola en generaal Franco vriendschappelijk met elkaar omgingen is geen nieuw feit. Maar de affectie die zij en koning Boudewijn koesterden voor de Spaanse dictator was veel groter dan gedacht. Volgens ULB-historica Anne Morelli waren ze zielsverwanten. Zo richtte Boudewijn zich in brieven tot 'Beste generaal' en ondertekende met 'uw toegenegen Boudewijn' » radio1.be
Wie was het trouwens die er op het kabinet Geens mee voor zorgde dat de verjaringstermijn inzake de Bende verlengd zou worden? En wie kon daar tegen zijn? Honderden speurders, niet in staat om ...? Zou het toeval zijn dat net deze week het nieuws over de koninklijke schenking naar buiten kwam? Naar het schijnt zit er ergens in Vlaanderen een zeer groot strateeg. Althans zo beschrijven vriend en vijand hem. (Camps over Tindemans "Bart De Wever moet bij hem in de leer geweest zijn".)
Ik meng mij niet graag met politiek, maar ik hoop dat de NVA naar de oppositie moet en dat ze dan zo koleirig worden dat ze tegen een aantal heilige huisjes beginnen stampen. Laat ons hopen dat de koninklijke schenking het voorgerecht was en dat de Bende van Nijvel het hoofdgerecht zal worden.