In » www.lesoir.be Artikel van René Haquin/Le Soir; schuldigverklaring en veroordeling van Bouhouche en Beijer wegens het hebben gepleegd van een aantal hen ten laste gelegde feiten; vrijspraak Bouhouche voor de moord op Juan Mendez, waarbij advocaat-generaal (openbare aanklager) Pierre Morlet daaraan voorafgaand gewag heeft gemaakt van ‘Bouhouche als mogelijk slachtoffer van fouten in het justitiële onderzoek naar deze moord tijdens de voorlopige hechtenis (voorarrest) van Bouhouche, in de periode 1986-1989’.
Vooralsnog heb ik geen idee wat Morlet, die in zijn hoedanigheid van openbare aanklager verdachte Madani Bouhouche de moord op Juan Mendez - geen medeplichtigheid daaraan?!; Darty - ten laste heeft gelegd, heeft bewogen deze ‘bom’ onder zijn (eigen) aanklacht te leggen. Wat precies heeft Morlet daartoe bewogen? In dezen kan ik me de frustratie van de broer van Juan Mendez, José Mendez, over de zijns inziens vanwege justitie verprutste zaak wel indenken. Immers, het wettige en overtuigende bewijs daarin tegen Bouhouche lijkt aanwezig, althans dat haal ik ook uit diverse boeken, voor wat het waard is ...
kenza wrote:Waarom is een zogezegde dode zijn dossier gewist? Of verdwenen?
Dat belangwekkende assisenarrest van 13-02-1995, is in het openbaar uitgesproken. Het op dat moment in de rechtszaal aanwezige publiek kon die rechterlijke uitspraak woord voor woord aanhoren. Mede vandaar zie ik niet in waarom die niet gewoon vindbaar is op diverse plekken, eventueel met weggelakte namen van bepaalde betrokkenen, zoals in Nederland te doen gebruikelijk. De vraag is alleen wáár die vindbaar is. Wellicht in studieboeken of jurisprudentiebundels voor rechtenstudenten, digitale databanken of bij José Mendez.