1,011

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik sprak David Van der Steen op 9 november 2019, na de herdenkingsplechtigheid op de parkeerplaats van de Delhaize in Aalst. Ook aan mij verklaarde hij dat hij is beschoten door Patrick Haemers. Haemers was toen een lange, slanke jongeman van een jaar of 33, beslist geen type bodybuilder, waarna ik almaar dacht: hoe kan het zijn dat Van der Steen hiermee komt, aangezien dat zou kunnen impliceren dat er twee 'reuzen' in hun hoedanigheid van Bende-overvallers aanwezig kunnen zijn geweest in en/of bij de Delhaize in Aalst, op 9 november 1985, wat volgens mij überhaupt niet aan de orde was. Enfin, de broer van Christiaan Bonkoffsy heeft naar mijn beste weten nooit beweerd dat zijn broer gezegd heeft: 'ik was de reus (te zien op de robotfoto)'.

1,012

Ah ... dan was jij één van de twee Nederlanders waar wij kort mee gepraat hebben.

1,013

Stel, even kort door de bocht, dat sommige robotfoto's manipulaties zijn, dan zou men die kunnen interpreteren als een intimidatie? Ik vind het een zware intimidatie om als Rijkswachter rond te lopen met een robotfoto die op jou lijkt.

David en broer Bonkoffsky hebben nooit gezegd dat hij de reus was. De media heeft dat er van gemaakt.

1,015

De broer van Bonkoffsky heeft dat wel gezegd, maar niet altijd » YouTube

Heb een en ander er nog even bijgezocht. De broer van Christiaan Bonkoffsky sprak zichzelf op een wezenlijk punt tegen, niettegenstaande het feit dat ik zijn verklaring, dat zijn broer hem op zijn sterfbed heeft verteld dat hij bij de Bende van Nijvel zat, geloofwaardig acht.

Ten overstaan van Faroek Özgünes verklaarde hij in relatie tot ‘de reus’ en robotfoto nr. 19 van een hoofd van ‘de reus’: "Maar op die (sic) moment heeft hij mij ook niet gezegd: ‘ik ben die persoon in de Bende van Nijvel geweest" (Weblink » YouTube )

Tijdens een door Het Journaal (VRT NWS) uitgezonden interview verklaarde die broer: “Euh, ja mijn broer is inderdaad ‘de reus’, het is zo, hij heeft mij dat op zijn sterfbed bevestigd (weblink » YouTube)

Blijft open de vraag of Christiaan Bonkoffsky bij de Bende van Nijvel zat, waarbij ik mij nog steeds afvraag of we wel over een ‘Bende van Nijvel’ kunnen spreken, in weerwil van de vondst van het wapentuig dat bij diverse overvallen zou zijn gebruikt in het Kanaal Charleroi-Brussel (bij Ronqiuères), op 06-11-1986.

Ik denk dat hij gewoon vermoede dat zijn broer er de reus mee bedoelde aangezien zijn lengte en gestalte, dat terzijde zal hij het nooit zo expliciet hebben gezegd en daarmee dat er een beetje onduidelijkheid zal rond ontstaan en voor terug te komen op de vraag van de 2 reuzen in Aalst, hebben mensen gezien dat Haemers pas later en appart kwam terwijl de 3 andere al binnen waren (waar een/de reus al zou bij geweest zijn). Of dit waar is zullen we nooit 100% weten, maar de getuige hiervan was echter wel 100% zeker dat hij dit had gezien.

1,017

In die tijd was iedereen boven 1m80 een reus.

Ik heb nog steeds geen énkel bewijs op papier gezien dat hij niet een van de reuzen was, want dat geloof ik dus ook wel: dat er meerdere waren. Zeggen dat hij het niet is omdat "collega's dat bevestigen" is dikke kwatsch. En daarvoor vertrouw ik jusitie hier toch niet genoeg. Hij is toch herkend geweest? Niet in Aalst, maar bij een andere overval?

Ik denk dat zijn naam in het dossier staat. Men zegt enkel dat hij niet de reus was. Check Hipa zijn post over de rol van Bonkoffsky.

Niet dé reus inderdaad... wink