181

Re: Nieuws: Misdaad - Justitie - Politie

Frohike wrote:

"Op het eerste zicht is er geen link te leggen met de Bende van Nijvel".  Waarom niet?  Wat doet hen dat besluiten? Dit lijkt me toch te toevallig om geen opzettelijke 'mindfuck' te zijn, al dan niet uit de omgeving van 'de Bende'...

De 2 gevulde geweer magazijnen lijken me magazijnen voor een US M1 Carabine in caliber .30, netjes gevuld, gebruiksklaar. Originele dingen, geen aftermarket zo op het eerste zicht.

Eén ding is zeker, ze liggen er niet in vanaf WO2. smile

Mogelijkheden:

• Weggegooid door een particulier die er van af wou omdat hij bij de verstrenging van de wet zijn wapens niet wou registreren. Dus mannen, blijven zoeken, want er is een grote kans dat het karabijntje er ook nog ergens ligt. Op internet vind je wel wat voorbeelden.

• Secundair denk je bij dit type wapen ook puur intuïtief, onmiddellijk aan de op dit forum vaak genoemde overleden wapenhandelaar uit het Aalsterse Podevijn. Die heeft er wat van gesleten in zijn tijd. Ze kwamen uit Amerikaanse stocks, spotgoedkoop, semi-auto en geen vergunning nodig. Dus ook hier heren magneetvissen, blijven vissen, wie weet komt de hele stock wapens die na de dood van die bewuste wapenhandelaar is verdwenen boven water. smile

Het magazijn van het pistooltje lijkt me, maar om 100% zekerheid te hebben zou ik het verroeste ding moeten zien, een Walter PP (Polizei Pistole) lader, productie periode WO2, in kaliber .380 (ook wel eens 9mm kort genoemd). Het lijk me los van dit dossier sowieso niet zo slim van eender wie om zo snel, bij een onbekende wapenvondst in België, te verklaren dat het niets met de "Bende" of wat er voor moet door gaan te maken heeft. Behalve als het een vikingzwaard made in Vietnam is. smile

182

In één van de kranten staat wat betreft lader voor pistool; lader voor Baby Browning in .32ACP. Maar daar lijkt de lader te lang voor.

Wat betreft "overleden wapenhandelaar uit het Aalsterse" moet ik natuurlijk officieel in 2007 overleden "garagist" schrijven, mijn excuses. smile Of "garagist" Laurent Podevijn met "grote verdwenen privé verzameling vuurwapens" en een "atelier" voor metaalconstructie van deze garagist waar Mendez, boezemvriend van Bouhouche wel eens in Aalst kwam werken. Aan de "moto's" zeker. Ik vraag me echt af hoe goed die piste garagist Laurent Podevijn - Mendez en friends werd uitgevlooid door de Delta cel. Daar zou ik moest het kunnen met wijlen Albert Van Den Abiel wel eens een half uurtje willen over praten.

183

Vlaanderen wil toegang tot informatie Staatsveiligheid

Vlaanderen gaat een topambtenaar aanstellen die rechtstreeks met de Staatsveiligheid maar ook andere inlichtingen- en veiligheidsdiensten moet kunnen overleggen. Dat blijkt uit de beleidsnota van Vlaams justitieminister Zuhal Demir (N-VA).

Vandaag heeft Vlaanderen amper of geen toegang tot informatie van bijvoorbeeld de Staatsveiligheid of de federale politie, die onder het gezag van de federale ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken vallen. Demir wil dat de Vlaamse overheid via die verbindingsambtenaar voortaan ook in kennis wordt gesteld van belangrijke gerechtelijke informatie.

De minister hoopt ook om via een betere informatie-uitwisseling tussen overheden maar ook tussen “relevante private actoren” zoals verzekeringsmaatschappijen en autoherstelbedrijven de “georganiseerde en ondermijnende misdaad” efficiënter te kunnen aanpakken.

Bron: Het Nieuwsblad | 9 November 2019

Het is moedig van haar die vraag in het openbaar te stellen.

"Vlaanderen gaat een topambtenaar aanstellen die rechtstreeks met de Staatsveiligheid maar ook andere inlichtingen- en veiligheidsdiensten moet kunnen overleggen."

Maar ik vrees dat dit opnieuw zal leiden tot het opmaken van rapporten met aangepaste inhoud.

Thailand, het land waar ik me definitief gevestigd heb, is sinds gisteren in de ban van een overvaller wiens optreden erg doet denken aan dat van de Bende van Nijvel. Hij komt, gekleed in een camouflagebroek en verder in het zwart en gemaskerd, een goudwinkeltje binnen en schiet op iedereen die in de weg loopt of beweegt.

Het duurt niet veel langer dan een halve minuut. Dan heeft hij wat goud weggegrist en verdwijnt hij op een motor zonder kenteken. Wat hij achterlaat: 3 doden, waaronder een kindje van twee jaar, en 4 zwaargewonden. De overval is met militaire precisie uitgevoerd en het lijdt, ook bij de Thaise autoriteiten, geen twijfel dat de dader een militaire achtergrond heeft.

Er is een klopjacht op de dader. De plaats waar het gebeurde, Lopburi, is afgegrendeld van de buitenwereld. De man heeft niets meer te verliezen, is bewapend en uiteraard zeer gevaarlijk. Kenmerkend: de politie vermoedt dat diefstal niet het enige motief is van de dader, gezien het grote aantal slachtoffers in verhouding tot de buit (ongeveer 500.000 baht aan gouden sieraden, zo'n 17.000 euro).

De heftige beelden (bekijken op eigen risico, ik waarschuw u!) zijn hier » www.facebook.com

Veel overeenkomsten met de Bende van Nijvel. Verschil is hopelijk dat ze deze dader wél pakken. Ook zijn er nu camerabeelden. Moraal van het verhaal: de Bende van Nijvel is niet uniek.

Eric Donkaew wrote:

Moraal van het verhaal: de Bende van Nijvel is niet uniek.

Maar het was wel uniek in het naoorlogse Gladio België/ Europa.

186

De Standaard organiseerde een wedstrijd om de meest iconische Belgische foto te vinden. Een foto van de Bende van Nijvel is verkozen tot tweede meest iconische foto (na een foto van de aanslagen van 22 maart 2016):

(...) Maar terug naar de rangschikking. Als tweede meest iconische foto uit de reeks koos u de foto van de Bende van Nijvel. U vindt de foto vaak exemplarisch voor wat er fout gaat in ons land, een gevoel dat de foto van Marc Dutroux trouwens ook oproept bij veel lezers.
Over de Bende schreef Frits Coenen: ‘De foto is iconisch voor België omdat ze het wantrouwen van “de Belg” voor de overheidsinstellingen in het algemeen en politiek en politie in het bijzonder, weergeeft. Meer dan 30 jaar na de aanslagen en hypotheses dat de politiek betrokken was, dat de rijkswacht een Staat in de Staat was of dat het om de destabilisering van het land ging, is vandaag nog altijd niet duidelijk wat de motieven van de Bende van Nijvel waren en wie de bendeleden waren of hun opdrachtgevers. Het blijft een niet-verwerkt trauma voor België en meer dan de andere foto’s uit de reeks zal deze foto blijven terugkeren zolang de Bende van Nijvel geen gezicht krijgt.’

Tegelijkertijd hangt de foto vast aan de angst die velen van ons toen voelden. Enid Zwerts stond, net als andere lezers ook stil bij de foto zelf. ‘Eigenlijk staat er niets op de foto. En dat maakt het net zo speciaal. Het is gewoon een supermarkt met rijkswachters voor. Op basis van de foto weet je niet wat er gebeurd is. Ik herinner me het beeld. Het zit vastgeroest in mijn hoofd: ik was 12 jaar en die avond was het verjaardagsfeestje voor mijn zus. We zaten rond de kleine zwart-wit tv toen het nieuws binnenkwam. Paniek alom, volwassenen die begonnen te roepen en jammeren. Ik denk dat ik die avond voor het eerst de impact van de Bende begreep.’

https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2020/01/10/bende.jpg

Lees hier het hele artikel » www.destandaard.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

187

“België moet regels over nevenactiviteiten politie herzien”

België moet het systeem voor de toekenning van nevenactiviteiten aan politieagenten herzien. Dat zegt Greco, het anticorruptieorgaan van de Raad van Europa, bij de publicatie van zijn vijfde evaluatierapport. Ook roept Greco ons land op de regels voor de integriteit van de ministers en hun kabinetsleden aan te scherpen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

188

"André Gyselbrecht al weekend naar huis, 8 maanden na veroordeling Kasteelmoord.

Het penitentiair verlof werd hem toegekend door minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Het Brugse parket wist van niets en is ‘not amused’, het beperkt zich tot geen commentaar."

» www.nieuwsblad.be

Eigen volk eerst voor minister Geens? Kan dit, mag dit, een politieke bevoegdheid blijven? (Els Clottemans mag gevangenis niet verlaten: “Wellicht omdat ze niet wil bekennen”.)

Het penitentiair verlof: theorie vs. praktijk

2.5.7 Minister van Justitie

Artikel 2, 1° Wet Strafuitvoering definieert de minister als: de minister van Justitie. Titel IV van diezelfde wet is genaamd: “De door de minister toe te kennen strafuitvoeringsmodaliteiten”. Hoofdstuk II van die titel beslaat het PV. Het is dus de minister van Justitie die, in theorie, instaat voor het toekennen van het PV. De wet vermeldt wel regelmatig de “gemachtigde” van de minister. Onder “gemachtigde” wordt de DDB van het hoofdbestuur van het gevangeniswezen verstaan. In praktijk is het deze dienst die het werk van de minister uitvoert.

Bron » www.scriptieprijs.be (PDF)

189

Els Clottemans diende een aanvraag in om vervroegd vrijgelaten te worden. Dat wordt beoordeeld door de strafuitvoeringsrechtbank. Deze hecht o.a. belang aan z.g.n. "schuldinzicht". Indien men ontkent dat men schuldig is zit daar uiteraard een probleem. Els Clottemans werd reeds, verschillende malen, penitentiair verlof gegeven.

190

Excuus, mevr. Clottemans diende een aanvraag in tot beperkte detentie.