Wil hier toch even een lansje breken voor de in 2012 overleden procureur des Konings van Nijvel, Jean Deprêtre, wat niets afdoet aan zijn verbazingwekkende gelijkenis met de eveneens in 2012 overleden acteur Herbert Lom, alias Charles Dreyfus, over karaktermoord gesproken.
Dat er karaktermoord op Deprêtre is gepleegd, staat voor mij wel vast, ook omdat ik veel te veel conclusies over zijn vermeende daden tegenkom, zónder ook maar een spoor van bewijzen daarvoor te zien. Het is alsof hij niets goed kon doen. Dat stuit mij enigszins tegen de borst, waarbij ik ook ervaar dat ik te weinig zicht heb op hoe de kaarten precies lagen in het proces tegen de Borains (Bende van de Borinage) , in 1988, voor het hof van assisen in Bergen, wat door toedoen van Deprêtre (of was door toedoen van een goed team van raadslieden?) voor het parket (procureur des Konings Deprêtre) op een fiasco is uitgedraaid.
Ook even dit: als in het artikel in Le Soir Magazine van 14-03-2012 correct is opgenomen dat ‘V.A.’ volgens Deprêtre deel uitmaakte van de Bende, dan zouden die initialen inderdaad kunnen duiden op Vincx, Alain, een Belgische autocoureur en stuntman, die op 25-05-1987, op het Circuit Zandvoort, tijdens een stuntpoging om het leven is gekomen. In dit YouTube-filmpje (» YouTube) zie je die stunt; nota bene: stunt in filmpje zou wel goed zijn afgelopen. Één van de commentaren onder dat filmpje, trok mijn bijzondere aandacht. Dat commentaar luidt als volgt:
Vincx was an amateur or a real fool with strong suicidal tendency.’
In een ander commentaar onder dat YouTube-filmpje, van ene Michael Klaver, wordt gewag gemaakt van het feit dat Vincx heroïne gebruikte. Dat ik daarbij ook denk: harddrugs, kan in zijn geval - living on the edge - ook cocaïne zijn, komt geheel en al voor mijn rekening, in dier voege dat een drug als coke zeer wel zou kunnen passen in het beeld van een aantal Bende-overvallen, zoals die in Eigenbrakel, Overijse en Aalst, waar de overvallers toch grote risico’s liepen om het leven te laten - lees ook: suicidal tendencies - en blijkbaar met een zekere focus door het lint gingen, althans een goede coureur, die zichzelf meer moed, focus en méér dan branie - onmenselijkheid - heeft ingesnoven met een lijntje coke, is geen hele rare gedachte daarbij, me dunkt.
Zo deed Patrick Haemers het ook, wiens voorbeeld - emotioneel gesloopt, zelfmoord, menig Bendelid zou kunnen hebben gevolgd. Overigens dreef Vincx in de jaren tachtig een aannemersbedrijf, Enterprise Alain Vincx geheten, gevestigd in: Eigenbrakel, om nog maar een opvallend detail te memoreren.
Ik hou steeds meer van Jean Deprêtre. Heb ergens - weet niet meer waar - gelezen, dat zijn in 1982, aan harddrugsgebruik overleden dochter Claire-Anne, hem de woorden ‘het zijn roofdieren!’ - ‘ce sont des prédateurs’ -, aan de hand heeft gedaan.
Ik geloof niet in toeval en dat het vuurwapen na ballistisch onderzoek niet van Michel Cocu was, doet ook aan dat laatste niets, maar dan ook helemaal niets af, want Cocu had gewoon een slimme advocaat, als je het mij vraagt. Cocu is al een poosje dood, dus van hem hoeven we geen waar verhaal meer te verwachten...
Dat van die overleden, drugsverslaafde dochter en de roofdieren, staat (ook) in het stuk van Ben, twee plaatsjes hierboven; (ook) daar dus.