zenga wrote:Robertvandeurnen wrote:@Zenga, je slaat de nagel op de kop ! En dat is bijzonder verontrustend.
Men zou idd sommige leden van de Delta in vraag kunnen stellen wat, nogmaals, verontrustend is voor sommige mensen.
Over deze zaken zou ik graag wat meer willen lezen op dit bijzonder informatieve forum.
Ga uw gang
Ik heb 2x mijn nek uitgestoken (~22 jaar en ~1,5 jaar geleden) en heb de gevolgen daarvan gevoeld. Ik ben niet dapper genoeg om 'en public' in de Delta-saus te roeren. Het eeuwige probleem blijft dat je om een controversiële claim hard te maken je bepaalde bronnen moet prijs geven; bronnen die je om diverse redenen gewoonweg niet publiekelijk kan prijsgeven (i.e. een gedane belofte, privacy, links naar andere subjecten/events waarvoor er enkel indirect bewijs bestaat, etc ...).
coconut wrote:Ik begrijp wat je bedoelt Zenga en ik kan je geen ongelijk geven MAAR juridisch technisch gezien heeft ook Darty gelijk denk ik. Ik zeg denk ik want ik ben geen jurist. Maar ik heb een aantal juristen horen zeggen dat die "ingreep of staatsgreep" zelfs niet rechtsgeldig was.
Heel goed mogelijk, en eigenlijk - excuses om zo bot te zijn - kan het mij ook weinig schelen of het al dan niet juridisch correct verlopen is. Mijn menig over recht en rechtvaardigheid wijken over het algemeen nogal af van wat gangbaar is. Mijn antwoord aan Darty was dan ook niet corrigerend bedoeld, maar veeleer om hem er op attent te maken dat er ook een andere context/realiteit bestaat, eentje waarin de Delta-cel niet perse heilig is.
zenga wrote:Robertvandeurnen wrote:@Zenga, je slaat de nagel op de kop ! En dat is bijzonder verontrustend.
Men zou idd sommige leden van de Delta in vraag kunnen stellen wat, nogmaals, verontrustend is voor sommige mensen.
Over deze zaken zou ik graag wat meer willen lezen op dit bijzonder informatieve forum.
Ga uw gang
Ik heb 2x mijn nek uitgestoken (~22 jaar en ~1,5 jaar geleden) en heb de gevolgen daarvan gevoeld. Ik ben niet dapper genoeg om 'en public' in de Delta-saus te roeren. Het eeuwige probleem blijft dat je om een controversiële claim hard te maken je bepaalde bronnen moet prijs geven; bronnen die je om diverse redenen gewoonweg niet publiekelijk kan prijsgeven (i.e. een gedane belofte, privacy, links naar andere subjecten/events waarvoor er enkel indirect bewijs bestaat, etc ...).
coconut wrote:Ik begrijp wat je bedoelt Zenga en ik kan je geen ongelijk geven MAAR juridisch technisch gezien heeft ook Darty gelijk denk ik. Ik zeg denk ik want ik ben geen jurist. Maar ik heb een aantal juristen horen zeggen dat die "ingreep of staatsgreep" zelfs niet rechtsgeldig was.
Heel goed mogelijk, en eigenlijk - excuses om zo bot te zijn - kan het mij ook weinig schelen of het al dan niet juridisch correct verlopen is. Mijn menig over recht en rechtvaardigheid wijken over het algemeen nogal af van wat gangbaar is. Mijn antwoord aan Darty was dan ook niet corrigerend bedoeld, maar veeleer om hem er op attent te maken dat er ook een andere context/realiteit bestaat, eentje waarin de Delta-cel niet perse heilig is.
Beste Zenga, dat de Cel-Delta niet per se heilig was, zou heel goed kunnen en dat de destijds van kracht zijnde Belgische wetgeving (weliswaar in strijd met artikel 6 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens) het niet verplicht stelde om de (twee) burgerlijke partijen en hun advocaten te laten horen door de kamer van inbeschuldigingstelling aan het Gentse hof van beroep, wil ik wel aannemen, maar dat een zittende magistraat (voorzitter k.i. hof van beroep) zich in de nabijheid van de burgerlijke partijen met een staande magistraat, de advocaat-generaal aan het Gentse hof van beroep in een kamertje terugtrekt voor overleg, slaat veel, zo niet alles en staat gelijk aan het op dat moment overlijden van een rechtsstaat, voor zover die toen al niet overleden was. Waarom de advocaten van de burgerlijke partijen de k.i. toen niet gewraakt hebben, is mij een raadsel, over momentum gesproken...
Dat het door de Cel-Delta te Dendermonde behandelde deel van het Bende-onderzoek, namelijk de overval op de fabriek Wittock-van Landeghem (1983; diefstal kogelvrije vesten) en de overval op de Delhaize in Aalst (1985), naar het Franstalige Charleroi (Cel-Jumet) ging, onder het mom van: daarmee worden alle Bendezaken op een plek samengebracht, is wél wezensvreemd, aangezien het toen voor eenieder duidelijk was dat er daardoor ondere andere sprake zou zijn van een opgeworpen (taal)barrière - Nederlandstalige dossiers, in de handen van Franstalige speurders -, met alle negatieve gevolgen van dien.
Als Troch en de zijnen boeven waren, dan geldt nog steeds het adagium dat je boeven met boeven vangt, hoe ongeloofwaardig dat in eerste instantie ook moge klinken.
Zulks klemt te meer, omdat Troch kort voor zijn verscheiden als onderzoeksrechter, de potjes van de dossiers Bouhouche-Beijer, Patrick Haemers, Juan Mendez, De Bonvoisin en Reyniers, wilde opendraaien, mede op basis van een door hem (Troch) aan de procureur-generaal van Gent gedaan verzoek om inzage te krijgen in die Franstalige dossiers.
Dat de onderzoeksdrang van de 'Nederlander' Troch bij de 'Fransen' niet in goede aarde viel, mogelijk omdat zij om hen moverende redenen geen pottenkijkers in hun keuken duldden - gewoon een geval van gekrenkte ego's; ook de taalstrijd is daar een symptoom van -, lijkt mij geen onlogische gedachte.
Ik ben zo vrij om hier te stellen dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel om banaliteiten in de soep is gelopen. Met andere woorden: zaak had allang kunnen worden opgelost als de 'Nederlanders' en de 'Fransen' eendrachtig hadden samengewerkt. Dat zou tevens een hoop (geloofwaardige) complottheorieën hebben gescheeld.