Ik citeer van deze website:
"De wagen staat voor de ingang van het magazijn, een dubbele van ruiten voorziene deur. De boosdoeners hebben de deur, na tevergeefs gepoogd te hebben langs achteren binnen te geraken, aan diggelen geslagen. De wagen is voorzien van een Belgische nummerplaat. Een gewapende man staat op uitkijk."
Het gaat ze kennelijk echt om de boodschappen. Pogingen om binnen te geraken falen eerst. Dan kiezen ze voor grof geweld en slaan de ruiten in. Er staat maar 1 man op de uitkijk. Het gaat duidelijk niet om klassieke inbrekers die uit zijn op geldelijk gewin. Maar de Santana is onderdeel van een drugswereld. De daders waren flink opgefokt.
En waaarom ze nou juist in Frankrijk dit delict pleegden. Mogelijk omdat 1 van de bendeleden daar ergens woont. Ze schuwden een confrontatie niet, maar als er eentje aan het inladen is en eentje staat op de uitkijk, (en mogelijk eentje achter het stuur) kan je dit geen hinderlaag noemen. Wel opvallend is natuurlijk het gebruik van geweld, de vanzelfsprekendheid ervan.
"Vanop de achterbank van de Santana blijft een bandiet, die een bivakmuts draagt, de politiemannen beschieten. Zij proberen het vuur te beantwoorden, maar hun wapens weigeren."
Wat ik me nog afvraag is: hoe moet ik me dat schieten vanaf de achterbank voorstellen? Was de wagen geprepareerd of stond gewoon de kofferbak open?