Re: Roger Beuckels

Bedankt om deze analyse voor ons te maken. Hier hebben we een faire beoordeling denk ik.

Op 12/05/1965 schrijft Beuckels dat hij in het ziekenhuis ligt. Schotwonde in de schouder en in het been. Dat was de tweede keer dat hij een schotwonde in het been kreeg. Daarna "he was limping a little bit" (daarna hinkte hij een klein beetje).

"Bruggeling Roger Beuckels (1942-1991) was de beruchte killer van de Bende van Nijvel." Na 15 jaar onderzoek is ex-VRT-journalist Guy Bouten er 100 procent zeker van. Hij onthult een en ander in zijn nieuwe boek Bouhouche, Beijer, Beuckels en de anderen, het vierde al dat hij aan de Bende van Nijvel wijdt. "Beuckels was een meedogenloze huurling, die er prat op ging meer doden op zijn geweten te hebben dan er op het kerkhof van Assebroek begraven liggen."

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ook net gelezen Django. Je was met net voor. smile Toch weer wat kleine brokjes extra informatie (toch voor mij, aangezien ik het boek van Bouten nog niet gelezen heb). Brugge is niet zo ver, misschien moet ik gewoon eens afspreken met Bouten zelf. smile

75

Ik ben 100% zeker dat Beuckels niet de killer was! 100%.

En wat geeft jou die zekerheid?

77

Fons Feyaerts - die meegewerkt heeft aan Cold Case Hammarskjöld - heeft me volgende informatie over de "zaak-Beuckels" doorgegeven:

Het was niet mijn bedoeling dat mijn informatie over Roger Beuckels werd gepubliceerd. Het diende als basis voor de documentaire 'Cold Case Hammarsjkold' en een mogelijk vervolg op de documentaire. Voor 'Cold Case Hammarsjkold' probeerde ik te achterhalen waarom de gewezen huurling de beruchte valse verklaring heeft afgelegd. Een vraag waarop ik nooit het antwoord heb kunnen vinden. Het is tijdens die zoektocht dat ik ontdekte dat minstens 3 personen uit de entourage van Roger Beuckels werden ondervraagd door federale agenten over zijn mogelijke betrokkenheid bij de Bende van Nijvel.

Met de grote lijnen over de biografie van Beuckels in het boek van Bouten ben ik het min of meer eens. Niet met zijn conclusies. Enkele voorbeelden: Beuckels ging inderdaad naar geheime bijeenkomsten en had extreem rechtse ideeën maar er is geen bewijs te vinden dat hij lid was van WNP. En zijn verleden en de gelijkenis met de robotfoto zijn onvoldoende om hem voor 100% de 'killer' te noemen. Sommige personen die Roger Beuckels hebben gekend denken dat hij ertoe in staat is, anderen beweren het tegendeel.

In het belang van het mogelijke vervolg op documentaire en het onderzoek dat door de federale politie wordt gevoerd (zij zijn op de hoogte van al de gegevens) kan ik hier niet verder op ingaan. Wel wil ik 2 punten verduidelijken die betrekking hebben op de rol van Roger Beuckels in de documentaire 'Cold Case Hammarsjkold' en een discussie die daarover werd gevoerd op het forum.

1. Het klopt dat Susanne Williams in haar boek niet de naam Beuckels maar Beukels vermeldt. Die naam komt niet alleen voor in het boek maar staat in het VN verslag dat werd geschreven over de bewuste vergadering tussen de Belgische huurling en de Franse diplomaat de Kemoularia. Lange tijd is er naar de Belgische huurling piloot Beukels gezocht maar nooit gevonden, simpelweg omdat er geen huurling onder die naam actief was in Congo (en zeker niet als een piloot van een Fouga) en omdat de naam Beukels als familienaam niet bestaat. De beschrijving van de Kemoularia van Beukels komt wel overeen met Roger Beuckels: een gewezen huurling met een drankprobleem, wonende in Brussel en werkzaam in de bouwsector. Waarschijnlijk werd de naam van de huurling gewoon verkeerd genoteerd.

2. Op het forum wordt gesuggereerd dat een deel van research over Roger Beuckels fout is. De bron van die bewering is Victor Rosez. Waar het over gaat is het volgende: uit gesprekken met familie bleek dat Roger Beuckels aan de militaire school van Aarlen heeft gestudeerd. Aanvankelijk werd mij gezegd begin jaren '60. Uit documenten bleek die eerder: hij schreef zich reeds in 1959 in. Die rechtzetting werd niet door Victor Rosez gemaakt maar door mijzelf en aangezien mijn research toen niet (en vandaag nog niet) diende gepubliceerd te worden beschouw ik dit niet als een fout maar zorgvuldig controleren en herzien van de feiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Tru Dat wrote:

Ik ben 100% zeker dat Beuckels niet de killer was! 100%.

Ook ik heb moeite met het feit dat Roger Beuckels de Killer van de bende zou zijn. Waarom? Op de eerste plaats is het een zeer magere bewijsvoering in het nieuwe boek om deze theorie te ondersteunen. De onderzoekers zullen vast elke persoon vanaf 1m80 en een huurlingen / strafblad verleden ondervraagd hebben, maar dit zegt niets an sich.

79

Ben wrote:

Beuckels ging inderdaad naar geheime bijeenkomsten en had extreem rechtse ideeën maar er is geen bewijs te vinden dat hij lid was van WNP.

Los van zijn eventueel lidmaatschap van WNP zouden Beuckels en Elnikoff wel zeer goede vrienden geweest zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Daar dit een topic is waar zware bewijslast nodig is, van waar haal jij deze info Ben? Zelf kan ik bitter weinig over deze persoon terugvinden.