1

Topic: Televisie: De Villamoord

Gisteren op NPO1, 'De Villamoord spraakmakend'. Ook te zien via Uitzending Gemist. Fascinerend en onthutsend en interessant vanuit Bende van Nijvel-perspectief. Geen directe link, maar laat wel zien hoe een rechercheteam de mist in kan gaan. Zo moet het dus ongeveer met de Borains zijn gegaan. Cruciaal zinnetje ergens in de uitzending: dit kan er gebeuren als een team een onderzoek niet aan kan en enige tijd geen resultaat heeft geboekt. Schrale troost: dit soort dingen gebeurt dus niet alleen in België ... Toch een verschil: 160 uur verhoor op videotape mochten de programma makers bekijken en gebruiken. Vooral die stukken in de docu zijn 'must see'..

» www.npostart.nl

Re: Televisie: De Villamoord

» YouTube

Omdat het op het forum de laatste dagen veel over valse bekentenissen (Cocu) gaat wil ik toch nog eens de aandacht vestigen op deze korte serie over een roofmoord op een oude weduwe in Arnhem.

Een uitzonderlijk inkijkje hoe dergelijke bekentenissen tot stand komen, inclusief beeld en geluid uit de verhoorkamer. Je ziet mensen die van alles verklaren, dat ze erbij waren, maar niet mee deden, dat ze met 9 personen waren, met een extra auto, dat de kleur van de auto net zo lang werd aangepast tot het naar de zin was van de verhoorders echt alles. En uiteindelijk zijn er een stuk of wat wel veroordeeld, en hebben hun straffen uitgezeten.

De politiemannen waren grotendeels te goeder trouw, maar incapabel en aangestuurd door een crimehunter die het allemaal wel even zou oplossen (maar al eerder in de fout was gegaan bij de schiedammer parkmoord meen ik)

Echt een aanrader!

Juist! Deze zaak ken ik, en het is één van de voorbeelden die ik in gedachten had in verband met de Borains. Inderdaad een uiterst pijnlijke blunder van formaat voor zowel de onderzoekers als voor de beschuldigden.