111

Re: Jean-Francis Calmette

In deze post heeft Merovinger een document geplaatst over Jean-Francis Calmette. Dit werd origineel geplaatst door Joël Lhost op het Franstalig forum » Forum

Joël Lhost heeft op dit document een aantal grote aanpassingen gedaan. Dit document komt uit het archief van Walter De Bock. De naam van Walter De Bock staat bovenaan dit document maar Joël Lhost heeft dit doorstreept, daarnaast heeft Lhost op pagina 25 (de laatste pagina) “Rapport SE 30-5-90” geschreven.

Door het schrappen van de naam van de auteur en het toevoegen van de nota “Rapport (…)” geeft Joël Lhost de indruk dat het document werd opgemaakt door de Staatsveiligheid. Niets is minder waar, het document werd gemaakt door Walter De Bock.

Waarom is dit belangrijk? Dit document is een historisch stuk. Als je dit publiceert:

1. blijf je van het document zelf af.

2. mag je commentaar geven, maar zet je dit duidelijk zichtbaar buiten het document zodat je de lezer niet op het verkeerde been zet.

3. heb je respect voor de auteur en zijn werk. M.a.w., als hij zelf zijn naam bekend maakt, respecteer je dat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

112

Lhost plaatst al een hele poos documenten met een dubieuze herkomst die zijn verhaal zouden moeten bewijzen. Ik geloof er geen zier van.

hans wrote:

Weet iemand wie deze Toto zou kunnen zijn die in de werkdocumenten vernoemd staat? Zou dit Victor Massart (zijn roepnaam was 'Totor') van de Staatsveiligheid kunnen zijn?

Als ik het werkdocument rond Calmette goed interpreteer dan is hij z'n contract bij City2 kwijtgeraakt na een incident met een Griek die daar voor hem werkte, waarvan alleen de voornaam gekend is: Constantin ... Zou dit Constantin Angelou kunnen zijn die daar voor Calmette heeft gewerkt? Dit brengt dan het ene en het andere in een breder perspectief.

Deze info blijft wel hangen bij mij. Goed opgemerkt Hans

Ben wrote:

In deze post heeft Merovinger een document geplaatst over Jean-Francis Calmette. Dit werd origineel geplaatst door Joël Lhost op het Franstalig forum » Forum

Joël Lhost heeft op dit document een aantal grote aanpassingen gedaan. Dit document komt uit het archief van Walter De Bock. De naam van Walter De Bock staat bovenaan dit document maar Joël Lhost heeft dit doorstreept, daarnaast heeft Lhost op pagina 25 (de laatste pagina) “Rapport SE 30-5-90” geschreven.

Door het schrappen van de naam van de auteur en het toevoegen van de nota “Rapport (…)” geeft Joël Lhost de indruk dat het document werd opgemaakt door de Staatsveiligheid. Niets is minder waar, het document werd gemaakt door Walter De Bock.

Waarom is dit belangrijk? Dit document is een historisch stuk. Als je dit publiceert:

1. blijf je van het document zelf af.

2. mag je commentaar geven, maar zet je dit duidelijk zichtbaar buiten het document zodat je de lezer niet op het verkeerde been zet.

3. heb je respect voor de auteur en zijn werk. M.a.w., als hij zelf zijn naam bekend maakt, respecteer je dat.

Deels heel correcte kritiek Ben. Maar toch dit ter aanvulling. Ik contacteerde eerder reeds Lhost persoonlijk daarover omdat ikzelf ontdekt had dat het document ivm Calmette van Walter De Bock afkomstig was en dat ook gecheckt had, en hij liet me uiteindelijk het volgende weten, dat hij het document van een derde ontvangen had, en dat de naam van Walter De Bock in het document zoals hij het verkreeg reeds geschrapt was en hij eigenlijk niet wist wie de auteur. Hij erkende bovendien dat hijzelf SE 30-5-90 manueel er had opgeschreven (hij 'vermoedde' dat het van de staatsveiligheid afkomstig was). "30 05 90" duidt volgens Lhost me liet weten op de datum dat hij dat document ontving. Lhost is bij dit alles heel onzorgvuldig en echt fout geweest. Of Lhost me in waarheid geantwoord heeft dat kan ik niet weten, maar tot het tegendeel bewezen is, geloof ik zijn antwoord op mijn vragen ivm afkomst en co van dat document.

Ben wrote:

Calmette was dus instructeur bij het Front de la Jeunesse en bij het WNP. Maar hij had ook zijn eigen groepering genaamd Wackenhut en buiten deze groepering had hij nog een eigen groep. De groep bestond onder meer uit:

Een kleine Spanjaard die in 1980 een oog verloor in Antwerpen.

Is ooit de link gelegd tussen deze Spanjaard en de vondst van El Pais?

Nog opmerkelijk:

Libert over Elnikoff: een gek die enkel aan tsjakkeboem denkt
Libert over Calmette: een integere en betrouwbare vriend

Dat zijn best verschillende opinies over twee mensen die door vriend en vijand als uitzonderlijk gewelddadig en gevaarlijk werden beschreven. Laat ons ook niet de focus verliezen met nieuwe info en foto's jongens. Calmette, Elnikoff & hieraan verwante vrienden/huurlingen, daar brandt de lamp als het over 'werk op het terrein' gaat. Denk aan de getuigenis van Frédéric Saucez!

116

De klassieke vraag, die ik hier nog niet heb zien passeren : iemand die weet heeft van de verblijfplaats en of Calmette überhaupt nog leeft? Zou nu 82 zijn. Volgens onderstaande gegevens zou zijn onderneming nog actief zijn, maar niet gegarandeerd dat dit nog correct is natuurlijk » www.pappers.be/fr/

ook hier wat info ('construction of bridges and tunnels' tongue) » sales.rocks/company/

117

Jean-François Ferrari-Calmette werd op 21 juni 1942 te Béziers (Frankrijk) geboren.

Jean-François wordt ook omschreven als Jean-Francis of JF. Ferrari-Calmette is doorgaans Calmette. Zeker is dat hij door diverse personen werd aangeklaagd wegens de betrokkenheid bij bepaalde moordpartijen van de Bende, onder andere in Overijse.

Ook andere elementen leiden naar Calmette volgens de Tweede Bendecommissie.

Toch blijkt dat Calmette slechts tweemaal werd verhoord over de slachtpartijen door de Bende van Nijvel: een eerste keer door de cel-Delta op 14 april 1989 en een tweede keer door de cel-Waals-Brabant (CWB) op 24 juni 1989.

Voordien werd hij op 13 december 1985 verhoord door onderzoeksrechter Schlicker in verband met de zaak-Latinus.

Calmette werd niet door de onderzoeksrechter verhoord voor de Bendefeiten. De Commissie: “Dit spoor in het onderzoek lijkt niet volledig te zijn uitgeput.”

Calmette heeft als barman in een drankgelegenheid gewerkt die door de GP van Brussel werd bezocht, wat de speurders van de CWB heeft verrast en verontrust. Calmette werd door kolonel Mayerus geïntroduceerd bij Diane (ESI).

Een verslag dd. 22 januari 1988 van de PK van Dendermonde aan de PGG waarin een synthese wordt gemaakt van de materiële aanknopingspunten tussen de diverse aan de Bende van Nijvel toegeschreven feiten van 35 bladzijden verwijst rechtstreeks naar Bultot, Mendez, Bouhouche, Beijer, WNP, Lammers, Weykamp, Amory, Calmette en Chang.

Calmette erkent tijdens een verhoor ook Bouhouche opgeleid te hebben.

Deze Fransman Calmette - in vroegere tijden nog betrokken bij de extreem-rechtse OAS (Organisation de l'Armée Secrète) - trad vanuit zijn sportclub in Brussel niet alleen op als instructeur van het FJ maar was vanaf 1974 ook betrokken bij de opleiding van leden van de groep-Diane. Langs deze weg ontwikkelde hij contacten met Bouhouche, Beijer, Amory en andere rijkswachters.

Calmette beschrijft zijn contacten met WNP en extreem-rechts, met name via karatelessen die hij aan Latinus en (Michel) Libert heeft gegeven; hij was verantwoordelijk voor de bewaking van City 2 voor rekening van het Amerikaanse bedrijf Wackenhut, terwijl Barbier daar is aangeworven op verzoek van Latinus. Wackenhut was in ons land een filiaal van de CIA.

Hij preciseert Bouhouche te hebben ontmoet in een schietclub en licht zijn contacten met commissaris Smets van de Veiligheid van de Staat toe.

Op verzoek van substituut Labar van Charleroi dd. 6 oktober 1992, stelde rijkswachter Lachlan-Jenicot op 29 april 1994 een synthese-proces-verbaal op over de onderzoekspiste WNP/Calmette/Libert/Latinus en consorten; dat PV blijkt niet in het onderzoeksdossier voor te komen.

Als hij het over de moordaanslagen heeft, ziet Frédéric Saussez daar mogelijk de hand van de entourage van Calmette in.

L., een op rust gesteld rijkswachtofficier, deelt de speurders de identiteit mee van iemand die hem zou gesignaleerd hebben dat de overvallen in Eigenbrakel en Overijse zouden zijn gepleegd door een groep - de groep rond Calmette - die ‘voor rekening van Latinus’ zou werken; deze informant zal op anonieme basis door onderzoeksrechter Schlicker worden gehoord. De speurders preciseren nog dat, toen zij bij L. thuis waren, er bij diens echtgenote 3 telefoontjes binnenliepen van mensen die blijkbaar een fout nummer hadden gedraaid; tijdens de laatste oproep vroeg de mannelijke correspondent of hij met mevrouw Bouhouche of iemand met een gelijkaardige naam kon spreken; het telefoonnummer van L. is helemaal anders dan dat van Bouhouche.

N., lid van de WNP, preciseert dat Latinus hem heeft toevertrouwd dat Eric Lammers, die tot de Calmette-groep behoort, bij de moordpartijen betrokken was. M. is een jeugdvriend van Eric Lammers die hem heeft binnengeloodst bij WNP, dat hem was voorgespiegeld als een organisatie die voor de Veiligheid van de Staat werkt.

X., echtgenoot van H., verklaart een kennis van Latinus te zijn en een training in gevechtssporten te hebben gevolgd onder de leiding van Calmette; hij preciseert dat hij de eventuele betrokkenheid van de groep-Calmette bij de moordpartijen heeft gesignaleerd aan onderzoeksrechter Schlicker. Via de heer L. werd hij bij de onderzoeksrechter geïntroduceerd.

PV 4001/ 85 uitgaande van de BOB Gent van 05.12.1985 van de hand van kapitein Samson van de Gentse rijkswacht maakt gewag van contacten van die officier met een anonieme tipgever die achter de aanslagen in Nijvel, Eigenbrakel en Overijse “de hand van Calmette” herkent.

Onderzoeksrechter Schlicker kreeg dreigtelefoontjes, hij liet zijn huis omzomen met camera's, werd afgevoerd met een depressie en wil niets meer horen over de Bende van Nijvel. Er waren niet alleen telefonische dreigementen aan het adres van Schlicker maar ook via de schoolboeken van zijn kinderen. Zo zou er in de agenda van één van zijn kinderen een envelop hebben gezeten met de tekst: "Cette fois, une enveloppe, la prochaine fois, une bombe".

Schlicker stelde voor de eerste parlementaire onderzoekscommissie dat hem na 1986 was gebleken dat er achter de WNP een heel wat belangrijker organisatie schuilging. Maar hij zei niet welke organisatie dan.

Guy Dussart over de bedreigingen aan het adres van onderzoeksrechter Schlicker: “Tegelijkertijd vertelde onderzoeksrechter Schlicker mij persoonlijk, en tijdens verschillende vergaderingen, dat hij het slachtoffer was geweest van verschillende vormen van druk en telefonische bedreigingen. Hij had een alarmsysteem in zijn huis laten installeren.”

“Tegelijkertijd kreeg ik twee telefoontjes van mevrouw Schlicker met de vraag wat ze moest doen. In 15 dagen tijd had ze twee anonieme telefonische bedreigingen tegen haar kinderen ontvangen. Ze vroeg mijn advies over de vraag of ze haar man moest vragen het lopende onderzoek te stoppen. Nadat ik haar min of meer gerustgesteld had, vroeg mevrouw Schlicker me het niet aan haar man te vertellen - wat ik deed.”

Wanneer Jean-Marie Schlicker zelf in alle discretie de politieke piste van extreemrechtse infiltratie (door o.m. Westland New Post van Paul Latinus) in de rijkswacht gaat onderzoeken, krijgt ook hij te kampen met bedreigingen en tegenwerking. De Nijvelse procureur des Konings Jean Deprêtre verwijt hem publiekelijk geobsedeerd te zijn omwille van zijn joodse afkomst. In 1987 wordt Schlicker op non-actief gezet m.b.t. de Bende-dossiers.

Bron: P-magazine | 22 Juni

118

» fr.artquid.com

Indien het om 'onze' Ferrari zou gaan ... Woonachtig in de Pyrenéen (weliswaar op 180 km van Fougax-et-Barrineuf maar toch ...). Bijna 9 jaar geleden geregistreerd op die site.

119

Als calmette maar 1 officiële training aan het SIE heeft gegeven en dan met zijn klikken en klakken eruit ging vanwege de redenen aangehaald door Pint dan heeft hij van dan af een serieus motief om de RW en SIE in een kwaad daglicht te stellen. Het overhalen van gedegradeerde voormalige SIE'ers ala Bonkoffsky lijkt me ook niet onoverkomelijk. Deze figuren hebben zoveel en zulk een zwaar geweld gezien dat bende daden in hun straatje passen.

120

https://i.ibb.co/0r6mrvC/image.jpg

Nog steeds als actief geregistreerd. Er is ook een adres maar om privacy-redenen vermeld ik dat niet en heb ik de laatste 3 getallen van het ON geblurd. Volgens mijn info is hij enkele jaren terug naar Frankrijk verhuisd.

Voor wat het waard is: de man had zeer vreemde en extreme ideeën en wat gevechtssport betrof was hij indertijd de dood in eigen persoon indien hij dat wilde. Maar ik heb redenen om te denken - die ik niet uiteen ga zetten - dat hij niet betrokken was bij bendefeiten. Een kind of weerloze vrouw iets aandoen, dat zou ingaan tegen zijn 'code', iemand die hem dat zou gesuggereerd hebben nam een serieus risico.