Re: Michel Libert
Poseur, het gaat over groepen van 3 aanslagen. Wat jij of ik al dan niet meer of minder logisch vinden, doet er helemaal niet toe. Wat er toe doet is hoe neonazi’s denken en handelen en welke symboliek wijst op welk soort terreur. Terrorisme is iets waar op voorhand grondig is over nagedacht, iets waar een boodschap in zit, iets wat een bedoeling heeft. Dit forum is een uitwisselingsplaats voor ideeën en bemerkingen, géén referentie. Daarom, andermaal, lees bijvoorbeeld dit boek » www.amazon.com
Mijn eerste uitgangspunt is dat we de leden van de Bende niet kennen. Mijn tweede, hypothetische, uitgangspunt is dat neonazi's inderdaad symboliek gebruiken. Dat betwist ik niet (al dan niet "for the sake of the argument"). Wat we dus toetsen is of we uit de feiten van de Bende daadwerkelijk patronen kunnen halen die wijzen op neonazistische symboliek.
Wel moeten we aanvaarden dat het toeval nu eenmaal dicteert dat bepaalde zaken verschillende keren zullen gebeuren of dat een feit plaats heeft op een bepaalde datum of een bepaalde plaats. Enige symboliek mag dus niet worden vermoed, maar moet worden aangetoond.
Wat de datums betreft zien we bijvoorbeeld dat inderdaad één dag valt op een symbolische datum zijnde 9 november. Dan moeten we gaan kijken of er méér aanslagen plaatsvonden op een voor neonazi's symbolische datum. Dan zien we bijvoorbeeld dat er geen enkel feit valt op 20 april (geboortedag Hitler) of 30 april (dood Hitler). Ook zijn er geen feiten op symbolische dagen als 8 augustus (88), 21 December (WInterzonnewende), 15 Oktober (Dood Goering) of een 18de dag van de maand (18 = AH). De Bende heeft verschillende feiten gepleegd dus de kans dat een bepaald feit op een symbolische dag valt is relatief groot. Wat we echter zien is dat het eerder uitzonderlijk is dat een feit wordt gepleegd op een symbolische datum.
Wat de feiten zelf betreft (bijvoorbeeld of feiten gebeurden in groepjes van drie) moet worden aanvaard dat met wat schuiven en puzzelen zaken altijd in groepjes zijn te ordenen. In mijn ogen wordt het vermoeden dat ergens symboliek achter zit kleiner in die mate dat je moet gaan puzzelen. De kans wordt dan namelijk groter dat je zelf patronen begint te scheppen waar die eigenlijk niet bedoeld zijn.
Zo valt mij bijvoorbeeld nu plots bij het overlezen van mijn post op dat elke paragraaf (behalve deze laatste uiteraard) begint met een W, behalve de eerste die begint met een M (omgekeerde W). Was dat mijn bedoeling: nee (al zult u mij moeten geloven op mijn woord).