Re: Prullenmand
Mail over insider. ( Bienvenue cher Leonidas)
Beste Elisa,
Bedankt voor uw mail aan Opgelicht?! Het klopt inderdaad dat we in 2005 aandacht hebben besteed aan de werkwijze van Peter van Haperen. De exacte uitzenddatum is 12 maart 2005 geweest.
Helaas is deze uitzending niet meer online te bekijken op onze site. Dat heeft met juridische regels te maken. U kunt echter wel een kopie van deze uitzending opvragen bij het Nederlandse instituut voor Beeld&Geluid in Hilversum.
Aan het opvragen van een kopie zijn echter wel kosten verbonden, een exact bedrag kan ik u niet geven, aangezien het afhankelijk is van de lengte van een item.
In de uitzending destijds ging het over Van Haperen die in Spanje geld aftroggelde in Spanje, in de omgeving van Benidorm. Daar deed hij zich voor als advocaat en beleggingsadviseur. Huizenbezitters in Spanje zijn op zoek om spaargeld te beleggen. Ze komen uit bij Van Haperen. Hij ontvangt het geld, 50.000 euro, maar nooit meer zien ze er iets van terug. Als het Van Haperen te heet wordt onder de Spaanse zon vlucht hij naar Amsterdam.
Hij laat nooit meer wat van zich horen.
De redactie start een onderzoek naar de praktijken van Van Haperen. We ontdekken dat hij op 35-jarige leeftijd al mensen aan het oplichten is, in binnen en buitenland.
We sporen Van Haperen op in Amsterdam. Hij loopt in eerste instantie weg voor de camera. Dan belooft hij uit het zicht van de camera’s de gedupeerden te gaan bellen om over een oplossing te praten. Maar hij komt de belofte niet na.
Uw ervaring met de bende van Nijvel is mij niet bekend. Ik heb dit in combinatie met Peter van Haperen nooit eerder gehoord. Ik kan u hier dan ook niet verder mee helpen.
De uitzending destijds ging echt allen over het oplichten van mensen.
Mocht u toch nog meer informatie wensen, dan hoor ik het graag.