Topic: Huurlingen
Ik vind deze post van Leo bijzonder toepasselijk om te gebruiken als inleiding. De ongeziene brutaliteit waarmee de Bende van Nijvel toesloeg doet menig wenkbrauwen fronsen; het is meer dan barbaars om vrouwen en kinderen neer te schieten terwijl ze door hun daders recht in de ogen worden gekeken. Het daarbij gepaard gaande leedvermaak is bijzonder hard!
Ik kan me voorstellen dat je als Bende van Nijvel-dader uit de eerste golf niet akkoord kunt gaan met de intrieste wijze waarop men in 1985 te werk ging. Er zijn geruchten die beweren dat 1985 diende om de daders uit 1982 en zelfs 1983 in de hand te houden. Toegegeven, ik zou mijn bendefeit als Bende van Nijvel-dader van een eendenroer uit 1982 ook niet bekennen indien dit me onvoorwaardelijk koppelt aan de laffe moorden van vrouwen en kinderen uit 1985. Briljant is het wel, maar het bezorgde de logistieke bovenlaag wel een denkvraag: waar vindt men mannen en vrouwen die in staat zijn zulke mensonwaardige overvallen te plegen? Mannen en vrouwen die genieten van de gruwel en die er in kunnen vertoeven en er zelfs op kicken?
Als men het eerste beste boek rond huurlingen erbij neemt herkent men snel brutaliteiten die sommige huurlingen pleegden in hun buitenlandse expedities. Ludo De Witte heeft een fascinerend boek geschreven dat zeker een aanrader is: “Huurlingen, geheime agenten en diplomaten”. Men hoeft zelfs niet ver te zoeken: op deze site staat het artikel “De Bende van Nijvel - Huurlingen uit Katanga?" geschreven door mijn immer gewaardeerde vriend René De Witte. Huurlingen verdienen ook een topic waarin men algemeen kan discussieren, artikels toevoegen, foto’s plaatsen enz. Men mag ook niet over het hoofd zien dat huurlingen mondiaal in contact kwamen met buitenlandse veiligheidsdiensten enz. In de kantlijn wil ik er wel nog bij zeggen dat ik niet van mening ben dat elke huurling in staat is tot gruwelijkheden.
Voorbeelden van huurlingen die al beschreven werden op het Bende van Nijvel-forum:
Mike Hoare
Charles Masy
Marco Vanden Eynde
Zie ook deze topics » Militairen | Vreemdelingenlegioen