De heer Vermeersch: Ik dacht dat zij daarvoor een duiker hebben onder de arm genomen die de duiksport als hobby beoefent. Volgens ik heb gelezen werd er maar 2 uur gezocht om te zien of er de nacht na de feiten iets in het water was gegooid. Wij hebben zelf zakken in net water gegooid om te kunnen vaststellen of die zakken zich verplaatsen, aangezien de zwaaikom tamelijk groot is en de stroming die voorwerpen zou kunnen verplaatsen. Zo wisten wij dat wij niet moesten zoeken op de plaats waar werd gegooid.
De heer Voorzitter: U wist dus dat de zakken zich verplaatsten.
De heer Vermeersch: Het is een zwaaikom waarin de schepen draaien, met slib en veel stroming.
De heer Voorzitter: U hebt dat systematisch gedaan?
De heer Vermeersch: Wij hebben eerst een test gedaan met voorwerpen om te weten wat al dan niet afdrijft.
Hier is dus het bewijs dat Delta die dag (in '86) een verzwaarde zak in het kanaal heeft gegooid om te zien of deze zak verder van de oever is afgedreven of niet. Dat ze toen de "civiele" duiker van '85 vroegen om terug te duiken om deze tas terug te halen, lijkt me ook logisch. Ze hebben hem het "baantje" nagelaten (en misschien ook om zijn manier van werken te zien ... remember '85) voordat ze de civiele dienst aan het werk gezet hebben om het werk te doen waarvoor ze kwamen.
De foto en de film waar we zijn jeep ter plaatse zien terwijl de duikers en de gendarmerie er ook zijn, bevestigt desalniettemin dat er contact was tussen hem en de cel. En als er contact was, moeten zij toch gesproken hebben over die jutezak. En waarom een jutezak gooien? David Van de Steen in Aalst had duidelijk een jutezak gezien.
We weten niet wie de '85 duiker heeft gevraagd om terug te komen, maar ik denk dat hij een duikopdracht had. Ik vermoed dat het de man is in lijntraining en met een pet op. Het feit dat ik hij met een papier in zijn hand de R4 instapt, zonder de deur van de auto te sluiten, doet me denken dat hij het is die zijn duikverslag laat ondertekenen door een gendarme. En we weten zeker door de beelden en de film op "Faroek", dat onze duiker nog aanwezig was toen de gendarmerie ter plaatse was en ook de civiele dienst.
De aanwezigheid van zijn Jeep op hetzelfde beeld en op de film, tegelijk met de rijkswacht en de civiele dienst getuigen hiervan. Ik neem daarom aan dat ze met elkaar hebben gecommuniceerd en over deze jutezak hebben gesproken. En als die zak zo mysterieus was, zouden er vragen zijn gerezen. Maar in feite was deze zak slechts een eenvoudige aflevering en een normale inleiding tot duiken van de civiele dienst.