Re: Freddy Troch
Heb het boek ‘Het land van de onbestrafte misdaden’, zo-even besteld. Een gewezen magistraat, die zijn gewezen collega-magistraat de grond in schrijft.
De Smedt laat op zijn manier geen spaan heel van Troch, die door menigeen werd geprezen als de onderzoeksrechter die wel grip kreeg of begon te krijgen op de Bendezaak, hoewel je je zou kunnen afvragen of dat wel zo was, indachtig de verstreken tijd tussen de wapenvondst in het kanaal bij Ronquières en zijn ontslag. Heeft Troch in die 5 jaar werkelijk zoveel bereikt en zo ja, wat dan? Dat zijn ontslag Troch kennelijk allesbehalve rauw op zijn dak is gevallen, doet de mythische status die ik hem in het Bendeverhaal had toegedicht, bepaald geen goed. Ik heb Troch zelf ook nooit direct of indirect horen protesteren over een plotsklaps hem ten deel gevallen ontslag.
Enfin, het is de ‘schuld’ van Walter de Smedt dat ik Troch sinds een kwartier een baantjesjager noem. Met dat laatste is op zichzelf weinig mis, maar zet in dezen wel een andere toon.