the end wrote:the end wrote:Ja, ze namen nog iets mee. Hou er rekening mee dat het moment van de overval het slechts gekozen moment van de dag en de week was. Geen zinnig mens die het in zijn hoofd haalt om dan een overval te doen, maar de bende die nooit gepakt is had blijkbaar wel een reden om juist op dit moment iets te zoeken. Dit toch wel cruciaal gegeven, is heel belangrijk voor het motief te snappen!
Het cruciale is het motief en de redenen dat ze daar op dat moment waren.
Blijkbaar is er na 38jaar niemand die hiervan op de hoogte is, en ook op de hoogte is welke stukken daarover bewust uit het dossier gehaald zijn. In deze heb je onmiddellijk de inmenging van veiligheidsdiensten; veel moet er niet opgelost worden, wie het begin snapt snapt de bende. zo eenvoudig is het, verstaan ze dit bij het feferaal parket?
De overval Wavre was dus ofwel een hoogdringend geval of een gecamoufleerde executie van de rijkswachter die zonder feitelijke hoogdringendheid werd geëxecuteerd? Of door iemand die een hekel had aan gezagdragers? Een hoogdringende executie lijkt me onwaarschijnlijk: daar zijn andere opportuniteiten voor toch?
In het eerste geval betreft de hoogdringendheid ofwel de boodschap naar betrokkenen (Dekaise en entourage of betrokken potentiële klanten?), ofwel het bemachtigen van materiaal - gemodificeerd of niet - , hoewel ik dat verhaal over prototypes rammelen vind tenzij Dekaise in de rapen zat van andere leveranciers. Ik zal voor mezelf het stuk over Eaton en Gray nog eens opfrissen en de tijdlijn bekijken want de tijdsdruk zou van die kant kunnen komen.
Hoe de Belgische staat door deze feiten in de problemen had kunnen raken en iets laat toedekken, is ook een interessante.