Re: Aalst: 9 November
En dan het verschrikkelijke verhaal van David... maar als men hem in de winkel echt had willen doden, dan had men dat toch gewoon gedaan? Ik kan dat schot dat die negenjarige jongen ondergaat heel moeilijk plaatsen. Een gerenommeerd crimineel, een top schutter zoals zo vaak geschreven, die hem van op een paar meter 'slechts' in de heup raakt en het daar dan ook bij laat... Dat past noch in de piste dat het om bestelde moorden ging, noch in de piste dat er zo veel mogelijk terreur moest worden gezaaid. Of zie ik het verkeerd?
Je kan het ook anders bekijken. Door hoe ze David aangepakt hebben, eerst zijn gezin afslachten voor zijn ogen, en hem half dood schieten en dus laten leven (hoewel zijn leven lang aan een zijden draadje heeft gehangen) is de terreur meer dan 30 jaar blijven hangen. Persoonlijk was ik toen en nog altijd het meest geterroriseerd door dat verweesd kind daar in het hospitaal. David is het meest symbolische slachtoffer van de Bende van Nijvel. Hij was een kind, zijn familie was vermoord, op de parking van een supermarkt. Gewoon Uw boodschappen doen (doen we allemaal) en Uw kind kon afgemaakt worden. Of half. David vertelt al gans zijn leven zijn gruwel, dit zorgt nog meer voor terreur dan dat hij zou zijn gestorven.
Het is dankzij overlevenden van de holocaust dat we de gruwel pas echt vatten, omdat deze overlevenden de gruwel kunnen navertellen en over het lot van de anderen kunnen getuigen. Dat is vele malen meer terroriserend dan dat er geen enkele overlevende zou zijn.
Ik kan dat schot dat die negenjarige jongen ondergaat heel moeilijk plaatsen.
De dader genoot van zijn daad. Misschien was het iemand die zelf een trauma aan de ledematen had, iemand die mankt? Er is sprake van een manke in het dossier. Zeer benieuwd wie dit allemaal kan zijn (er staan kandidaten op het forum) en vooral op welke manier deze persoon mank werd.