Re: Francis Verzar
Volgens Paul Ponsaers hebben Lammers en Verzar in 1984 schilderijen gestolen van James Ensor en werden ze daarvoor veroordeeld op 15 oktober 1985. Hier op dit forum is er voor dezelfde diefstal geen sprake van Verzar, op het franstalige forum echter wel. Ik heb nu al drie verschillende versies van de feiten gelezen, ook het aantal schilderijen varieert tss de 6 en de 8. Iemand een geloofwaardige bron? PV? Uitspraak?
Het toeval wil dat ik mij de zaak herinner omdat er 2 "buren" in betrokken waren, enerzijds slachtoffer van de diefstal van de ring met blauwe diamant, zijnde de vrouw van de baas van de Eternit (het was die diefstal die naar de de schilderijen leidde) en anderzijds heler van de ring zijnde Janssens die uit Londerzeel was. Van Verzar was toen geen sprake, zeker weten, ik zou mij absoluut herinnerd hebben dat er een Hongaarse naam tussen zat.
Ik verwijs naar een post van Ben (met bron Het Laatste Nieuws):
"Voor zeven betichtingen, waaronder de overval op een tabaktransport en de roof van acht Ensors uit een villa te Sint-Genesius-Rode is Eric Lammers (25) dinsdag veroordeeld tot 5 jaar cel en vijf jaar ontzetting uit zijn burgerrechten.
In feite had hij in juni al moeten veroordeeld worden, samen met zijn vader Maurice (54), José Gil Calancha, Franco DeLuca en Yves Baeten. Die kregen toen van rechter Creplet ook zware straffen. Eric echter was naar het buitenland gevlucht. Hij is immers een fervent bergbeklimmer en het is dan ook in Chamonix dat hij werd aangehouden. Zijn uitlevering liet op zich wachten. Zijn medeplichtigen zijn ondertussen al in beroep. Hun zaak wordt op 23 oktober voortgezet. Als Eric zich haast, kan hij zich in beroep bij zijn vader voegen."
Tueries du Brabant: les perquisitions visaient le "Belge du Midi"
En 1984, déjà, le tandem Lammers-Verzar avait été impliqué pour le vol de six tableaux attribués à l'expressionniste James Ensor. (...) Francis Verzar savait qu'on l'a suspecté d'être "le fameux géant qui boitait".
Bron: La Dernière Heure
En de Yves Baeten uit een post werd bij een andere bron Yves Brams. Ik vermoed dat er dus initialen werden vrijgegeven en journalisten er een naam opplakten. Pfff.