Ik heb ook wat navraag gedaan Kenza. De ene hier beweerde dat het daar zeer streng bewaakt werd, de andere beweerde het omgekeerde. Hetgeen in de post hierboven staat schijnt te kloppen. Mijn enige probleem is dat ik slechts tot in 1988 geraakt ben en dus niet tot 1985. Hier de ploeg die bewaakte in het nieuwere deel:
Afscheid van Navo-bewakers
In het Navo-communicatiecentrum in Kester (Gooik) werd gisteren afscheid genomen van de privé-bewakingsploeg die er jarenlang heeft gewerkt. Zij worden vanaf vandaag vervangen door militairen. Satcom of Satellite Communications Kester is een van de communicatiecentra van de Navo.
De site werd jarenlang bewaakt door mensen van een privé-firma. Elk contract met de bewakingsfirma's liep voor één jaar. Omwille van besparingen werd de samenwerking met de bewakingsbedrijven nu opgezetd. Militairen nemen hun plaats in.
Jean Van der Cruysse uit Lennik, sinds 1988 bewaker bij Satcom, zegt dat hij het werk zal missen. ,,,,Het is hier een kleine basis waardoor er een zeer familiale sfeer hangt. Ook met de omwonenden konden we het altijd goed vinden.''
Toch zitten de acht bewakers niet totaal in zak en as. Zijzelf verliezen hun job niet: bijna de hele ploeg gaat aan het werk in Chèvre. Op het afscheidsfeest kregen de bewakers van commandant Eddy Van Bockstal en alle militairen een etentje en twee flessen wijn aangeboden. In zijn speech drukte de commandant zijn spijt uit over het feit dat de bewakers moeten vertrekken. ,,De samenwerking tussen hen en de militairen was altijd optimaal'', klonk het.
Bron » www.nieuwsblad.be
Ik blijf zoeken naar een min of meer officiële verklaring voor het jaar 1985.