271

Re: Juan Mendez

Mincky dit gaat hier over:

Merovinger wrote:

In het dossier Mendez zou er dus een nota te vinden zijn van de hand van Calmette (die officieel geen link heeft met de staatsveiligheid) gericht aan de staatsveiligheid met het voorstel over het gebruik van kogelwerende vesten en een Golf waarvan de achterdeur van binnenuit kon worden geopend. Aangezien deze nota zich in het dossier Mendez bevindt en dit dossier afgescheiden werd gehouden van het dossier van de Bende van Nijvel werd dit document mogelijks niet verder onderzocht. Ondertussen zijn we elf jaar verder na het bericht van Beijer. Is daar ondertussen al iets mee gedaan of niet?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

272

Heel juist the end. Geen link met de staatsveiligheid? Hij was de chauffeur van Smets. Een duo tot alles in staat als je 't mij vraagt. Officieel zijn er natuurlijk nergens linken. Al wat zogezegd niet kon binnen leger of groep Diane of whatever gebeurde gewoon buiten. Maar bleef verder gaan. Zo konden de heren hun handen in onschuld wassen natuurlijk.

Neen Mincky, ik heb geen Nederlandse vertaling van die handgeschreven verklaring van Calmette. Ik heb niets (of niets meer). Ik moet het meestal doen met mijn belabberde geheugen. Ik meen mij ook te herinneren dat De Morgen dit stuk had ... Lauwin mss, die was ook behoorlijk goed gedocumenteerd wat Calmette betreft. Die was tenslotte gerekruteerd door de Staatveiligheid om te infiltreren in extreemrechts. Joël?

273

BAX wrote:

Wat zei Bultot op 10/11/1985?

Het is niet alleen wat hij vertelde wat tevens super interessant was. Maar het cruciale is wat er mee gebeurt is, namelijk niets, het bandje is zo gezegd verdwenen. De betrokken van de dienst waar de tape bij terecht gekomen is zijn ofwel onbekwaam of niet bevoegd om ter weten wat er boven hun hoofden afspeelt want allen beweren ze dat de dienst of het huis SV niet met de bende feiten bezig was, wat heel vreemd is want 2 maanden later is de fameuze vergadering over mijnheer X.

Bultot zei dat het "de Nederlanders" waren die aanvielen in Aalst. Toen zei hij dat Jean Gol verantwoordelijk was ... In feite spraken veel verdachten van een politiek complot. Raliteit of elementen van taal? Een belangrijke vraag, want als de 2eme hypothese de juiste is, lijkt de conclusie mij duidelijk.

275

Een misdaad los je op door exact te onderzoeken wat er de 48 uur van de misdaad gebeurt. Op die tape zegt Bultot dat extreem rechts weet wie de daders zijn maar de onderzoeksrechters niet willen luisteren. Dit is op 10 november gezegd, op bijna hetzelfde moment is er een PG die op de televisie zegt we weten wie de reus is. Beiden de dag na Aalst! De vergadering over de X-nota bevestigt dat er geweten is wie de daders zijn op 10 november '85!

pyrénéen wrote:

Raliteit of elementen van taal?

De pure realiteit, want in maart 85 zegt Mendez (het dossier dat niet bij het bende dossier mag gevoegd worden) dat er mogelijks kinderen gaan vermoord worden om een bepaald doel te bereiken. Men moet van slechte wil zijn om de dossiers niet samen te voegen al in den beginne.

the end wrote:

De pure realiteit, want in maart 85 zegt Mendez (het dossier dat niet bij het bende dossier mag gevoegd worden) dat er mogelijks kinderen gaan vermoord worden om een bepaald doel te bereiken. Men moet van slechte wil zijn om de dossiers niet samen te voegen al in den beginne.

Wat zijn uw bronnen op dit punt?

277

the end wrote:

Een misdaad los je op door exact te onderzoeken wat er de 48 uur van de misdaad gebeurt. op die tape zegt Bultot dat extreem rechts weet wie de daders zijn maar de onderzoeksrechters niet willen luisteren. Dit is op 10 nov gezegd, op bijna het zelfde moment is er een PG die op de televisie zegt we weten wie de reus is. Beiden de dag na Aalst! De vergadering over de X-nota bevestigd dat er geweten is wie de daders zijn op 10 november 1985!

Dàt is dan misschien de reden dat Aalst de laatste overval was, en niet de veronderstelling dat er een bendelid gedood zou zijn door politiekogels.

the end wrote:

Een misdaad los je op door exact te onderzoeken wat er de 48 uur van de misdaad gebeurt. op die tape zegt Bultot dat extreem rechts weet wie de daders zijn maar de onderzoeksrechters niet willen luisteren. Dit is op 10 nov gezegd, op bijna het zelfde moment is er een PG die op de televisie zegt we weten wie de reus is. Beiden de dag na Aalst! De vergadering over de X-nota bevestigd dat er geweten is wie de daders zijn op 10 november 1985!

Bultot sprak begin november over zijn extreemrechtse vrienden en zei op 10 november tegen Delsaut "de Nederlanders deden het". De tape is verdwenen maar er is een opmerking over dit interview en deze is op dit forum geplaatst.

279

Wel hij zat vooral met Romy in zijn hoofd en de zaak Leroy (Gol). Daarom ook dat Mendez in die periode een bepaalde uitspraak deed.

pyrénéen wrote:

Wat zijn uw bronnen op dit punt?

Dit staat in het dossier Mendez, een ondervraging van een vriendin (K).

ctrix wrote:

Dàt is dan misschien de reden dat Aalst de laatste overval was, en niet de veronderstelling dat er een bendelid gedood zou zijn door politiekogels

Het is niet alleen dat dit geweten is op 10 november 85 maar al veel eerder, namelijk over Waver, het is ook geen toeval dat er een huls van de 9mm(2) (Waver) gevonden is op 9 november. De X-nota gaat terug in de tijd trouwens.

280

the end wrote:

Dus op 10 november '85 werd van hogerhand een halt toegeroepen aan het onderzoek. Of zien jullie dit anders?