Wat me "stoort" aan het verhaal te Dinant, is het volgende:
Op de Place Collard stappen twee mannen uit een wagen, de deuren achter zich dicht gooiend. Gehaaste mensen. Ze gaan de Rue Adolph Sax in, de drukste winkelstraat van Dinant. Met gezwinde tred lopen ze voorbij het tot museum omgevormde huis waar, begin vorige eeuw, de man geboren werd die het blaasinstrument zou uitvinden dat nu zijn naam draagt. Ze vertragen hun tred als ze ter hoogte komen van wapenhandelaar Bayard, een speciaalzaak voor jacht- en visartikelen.
Een vlugge blik naar rechts en links
Naarmate de discussie vordert, lijkt het plots veel minder zeker of ze wel weg reden met een auto. Het is precies typisch voor dit dossier dat we "veel" en eigenlijk "niets" lijken te weten.
Terugkomend op de opening van het artikel: Wie zag twee mannen uit een wagen stappen op de Place Collard? Is daar een getuigenis van? Zo ja, daar misschien een minimum aan beschrijving van de wagen (al was het maar de kleur). Of is dit een fantasie van een auteur? Is ook gefantaseerd dat ze gehaast leken of is daar een getuigenverklaring van?
Bijkomende vragen, die kunnen worden gesteld:
Indien er geen getuigenis is van mannen die uit een auto komen op de Place Collard. Kwamen ze van de Place Collard of van elders? Parkeerden ze op de Place Collard of werden ze daar afgezet door een derde persoon aan het stuur? Werden ze door een derde persoon elders afgezet en nabij de Place Collard weer opgepikt? Is daadwerkelijk "gezien" dat ze met gierende banden richting Frankrijk stoven, want als niet eens zeker is dat ze met een wagen wegvluchtten, lijkt me dat een heikele kwestie.
Wil maar besluiten over wat in feite een voetnoot in het grote dossier is, is weinig "zeker". Of wij hebben althans geen zicht op wat daadwerkelijk geweten is.
Zoals ik ook ergens lees: de rijkswacht had andere katten te geselen. Dat zal dan wel en daarmee hoefden ze alvast hiervoor niks nauwkeurig te doen allicht.
Slotvraag: is er ooit iemand uit de rijkswacht van Dinant aan het dossier gelinkt?