Re: Huiszoeking Marie-Jeanne Callebaut
Wel, die machteloosheid spatte van het scherm en ik had bijna medelijden met de minister, bijna. Want laat ons vooral niet vergeten ddd, dat het gros van de magistraten die daar zitten nog politieke benoemingen zijn. Gezien de minister advocaat was wist hij toch van de machtsverhoudingen. En laat ons vooral niet vergeten dat Geens daar zat in de zaak Chovanec. Het kwam hem dus zeer goed uit om daar en op die plek zijn machteloosheid te demonstreren. Je moet mij de tjeventrucs niet leren, ik heb er veel te lang tussen gezeten (politiek manoeuvre dat als typisch voor de CD&V, of de tsjeven (tsjeef) beschouwd wordt en wat erop neerkomt dubbel spel te spelen).
De schuld uitspreiden over àlle politiekers is een tjeventruc, in dit geval de schuld uitspreiden over alle magistraten. Ik weet niet of Geens op justitie een goede keuze was van zijn partij, volgens mij is hij net iets te intelligent en net iets te veel academicus.
Maar bon, ook zijn voorgangers zijn er niet in geslaagd de magistratuur echt tot de orde te roepen. Justitie is een staat op zich die zoals je zegt ontsnapt aan elke democratische controle of principes. Als outsider denk ik dat er zware structurele hervormingen nodig zijn omdat het zo niet verder kan. Maar mss zitten er net iets te veel advocaten in de politiek om aan die boom te zagen.
Om het op een populistische manier te zeggen: die stal moet eens dringend uitgemest worden.