Re: Aalst: Vlucht
En van Denderwindeke heb je een redelijk goede verbinding naar Chièvres: 34,1 km / 37 minuten. Mijn stokpaardje.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Vlucht
En van Denderwindeke heb je een redelijk goede verbinding naar Chièvres: 34,1 km / 37 minuten. Mijn stokpaardje.
Vandaag kreeg ik volgende info voor van iemand die op de avond van de overval in Aalst een zwarte Golf zien voorbijrijden heeft met gedoofde lichten aan hoge snelheid vanuit richting Liedekerke opperstraat naar Borchtlombeek. Deze persoon vraagt zich tot op de dag van vandaag af of er een raakvlak is.
Het zou verbazend zijn dat de overvallers nog steeds met gedoofde lichten reden in Liedekerke en zo naar Borchtlombeek. Zij zouden dan als het ware de hele vluchttijd (vanuit Aalst) met gedoofde lichten gereden hebben? Of ze regelmatig aan en uit hebben gezet? Merkwaardig. De zoon van de Schepen J. Anthoons sprak ook niet van gedoofde lichten toen een snelle golf hem te Kester voorbij zoefde en richting Halle reed.
Dus allicht zal dat om een ander voertuig gaan. Ik zelf heb weet van vrienden/kennissen uit deze regio die met een zwarte Golf reden (zowel GTI als diesel). De Opperstraat was in die tijd de uitgangsbuurt in die regio dus zou het zeker kunnen dat daar wel eens iemand vertrok en de lichten vergat op te zetten. En jongelui durven wel eens gas geven.
Kortom, het zou mij verwonderen dat dit een voertuig van de overvallers is geweest.
Het paard staat wel steeds op z'n achterste poten wanneer er een mogelijke link wordt gelegd naar Chiévres, Kester en consoorten. Neem me de woordgrap niet kwalijk en ook daarbuiten is het slechts een observatie, al vind ik het wel opvallend hoe bepaalde lieden zo overtuigend sommige pistes kunnen weerleggen aan de hand van de kennis die we hebben.
Je hebt wel een punt als je zegt dat het Golfje destijds populair was bij de uitgaande jeugd.
Ik zie dat je steunt op logica om te weerleggen dat de auto op dat punt nog met gedoofde lichten rijdt. Maar wat vind je, vanuit logische optiek, van dat verhaal mbt de achtervolging van die Schepen zoon waarbij de Golf door het rode licht reed? Ook daarbij kan je vraagstekens plaatsen. Allereerst, waarom nam de Bende, in veronderstelling dat het de Bende Golf was, de achtervolger niet gewoon onder vuur; schietgraag als ze waren en dol op dat soort confrontaties?
Ook over dat rode licht heb ik al vaak gepiekerd; is het risico gewoon niet te groot op een zwaar ongeval en bijgevolg ontmaskering van de Bende? Gesteld dat het huurlingen waren of samengestelde teams was er wellicht geen onmiddellijke link te leggen naar de opdrachtgevers bij een ongeval of schiet incident, maar toch.
Het is onwaarschijnlijk hoeveel verhalen er circuleren rond Aalst en de uren ervoor en erna. Destijds was hier het hardnekkig gerucht dat de auto al snel in een vrachtwagen was beland.
En als het toch de bedoeling zou geweest dat een tweede team nog de Delhaize in Denderleeuw ging overvallen, maar dat men het in laatste instantie afgeblazen heeft omdat Aalst niet volgens planning verliep?
Wie zal het zeggen. Je had in die tijd ook idioten die met Golf reden en dan met piepende banden de parking van warenhuis opreden om mensen de stuipen op het lijf te jagen.
Of het maakte deel uit van plan om verwarring te zaaien. Laat enkele golfjes rondrijden in alle verschillende richtingen na de overval die zich verdacht gedragen zodat ze zeker opvallen.
Ik denk ook niet dat de Bende van Nijvel op de Opperstraat reed met gedoofde lichten. In 1985 was de Stationstraat ook al eenrichtingsverkeer maar dan in de andere richting. Je zou van Delhaize al moeten langs de Warandestraat rond de kerk moeten rijden of via de plesj. Dan zouden via de Houtmarktstraat richting Okegem rijden. Opperstraat - Schelfoutstraat richting Lombeek is een val als ze de straat blokkeren. Daarvoor was de bende te georganiseerd. Ook was de Opperstraat populair voor cafés, 2 snookers en dancing Mac Donalds dan zou dat wel iemand gemerkt hebben. Ook lagen er sluipschutters op het dak van Delhaize Liedekerke - Denderleeuw. Ik geloof wel dat ze misschien plannen hadden om Aalst en Denderleeuw te combineren. De vluchtweg naar Kester blijft ongeveer hetzelfde.
Ook was er een paar dagen voor Aalst een bizar ongeval op de brug van de Dender in Denderleeuw. Een Mercedes 123 dat op een gele R5 was gereden van persoon dat juist zijn vrouw iets gad aangedaan. In de Mercedes zaten 2 Franstalige personen. Mogelijk heeft het niets met elkaar te maken.
Inderdaad Kenza! Ik ben zelf regelmatig daar op stap geweest in de snooker (op die moment uitgebaat door een ex-Anderlecht voetballer wiens dochter een vriendin van mij was) en de dancing en een paar kroegen! Het is eigenlijk een rattenval mocht er een blokkade zijn.
Ik denk wel dat Aalst en Denderleeuw op het programma stonden. Wat ik vandaag gehoord heb is dat het raar is dat er na Aalst geen sluipschutters op het dak meer lagen. En dan nog je zag de sluipschutters van ver liggen op het dak. En raar dat er in Aalst geen sluipschutters op het dak lagen en in Denderleeuw wel.
Het is wel zo dat er op voorhand een inschatting werd gemaakt waar men best de scherpschutters kon inzetten. Veel hing af van de bereikbaarheid van het doelwit (supermarkt) en de omliggende ontsnappingswegen van de overvallers in geval van!
Reken daarbij dat de beschikbaarheid van scherpschutters in die tijd niet zo evident was qua aantallen. Het moet in de stille periode van '83/'85 geweest zijn dat ik ze opmerkte aan een supermarkt in het Leuvense. Bij sluiting van de supermarkt was het einde dienst geblazen voor mij. Toen zag ik rijkswachters met een ladder komen aandraven en hielpen ze een scherpschutter uit de dakgoot. Op het terras van een nabij gelegen flatgebouw kwam er ook nog één tot leven. Die uit de dakgoot had zich op mij geconcentreerd daar ik een potentieel doel was voor de overvallers, zei een rijkswachter! 36 jaren later zie ik het in gedachten nog steeds gebeuren.
Ik ga er van uit dat er 2 Golf GTI 's waren, Golf 1 is de Golf dat de overval doet, Golf 2 is de Golf dat voor afleiding en verwarring moet zorgen. Dus omdat Denderleeuw niet kon doorgaan is Golf 1 na de overval naar zijn afgesproken plaats gereden, Golf 2 ook maar via een andere weg, zodat Golf 2 kon zorgen voor verwarring, Golf 2 heeft zijn vluchtroute behouden maar Denderleeuw links laten liggen. De Golf 2 is gezien in Kester, en Golf 2 is volgens mij de Golf die uitgebrand is teruggevonden, de donker groene. Golf 2 is volgens mij ook de Golf die gezien werd op de steenweg Route de Quenast Bierghes, Route de Quenast is een heel interessante piste waar forumleden over kijken. Er zijn er die het onderzocht hebben maar niet goed genoeg en iets over het hoofd zien.
In de route de Quenast in Bierghes is de Golf GTI in één van de eerste huizen langs de linkerkant in deze straat de oprit van een woning opgereden. Is het dit dat over het hoofd werd gezien door forumleden Professor M.?
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Vlucht
Powered by PunBB, supported by Informer Technologies, Inc.