81

Re: Aalst: Vlucht

Biggus Dickus, het begint jullie ook te dagen dat hoe goed de bedoeling ook was van de uitzending, tegelijkertijd het tegenovergestelde relaas reeds twintig jaar in de pers stond en ook nu tegelijkertijd in de pers verschijnt.

  • Soms rijdt de Golf vooruit buiten, stapvoets met de reus ernaast;

  • Bij anderen achteruit volle petrol terwijl de reus reeds buiten staat;

  • Bij Nevens 1, lang geleden: de reus staat op straat en schiet op de politie combi die naast Nevens komt rijden en dan op Nevens die ook een eerste maal schiet 35 meter. Daarna gaat de reus op plein op, stilte en vertrek de golf met loeiende motor en deur open;

  • Bij Nevens 2, in Knack: niet zeker wie er achteraan in de koffer zou zitten.

We weten eigenlijk dat alle verklaringen continu botsen. Gezien de weinige andere getuigen die in de uitzending aan het woord komen, mogen we aannemen dat de meeste overleden zijn (door ouderdom) of zelfs gewoon niet meer gecontacteerd zijn voor deze wedersamenstelling.

Na het opnieuw bekijken van de beide wedersamenstellingen op RTL en VTM die enige ander montagestukken hebben gebruikt valt gewoon op dat dit gewoon een illustratie is om een nieuwe oproep voor informatie te kunnen richten naar de bevolking. Tegelijkertijd toont men duidelijk wie eerste slachtoffers waren.

82

Re: Aalst: Vlucht

K& wrote:

Gezien de weinige andere getuigen die in de uitzending aan het woord komen mogen we aannemen dat de meeste overleden zijn (door ouderdom) of zelfs gewoon niet meer gecontacteerd zijn voor deze wedersamenstelling.

Of ze zijn na al die jaren nog steeds bang en durven niet op de tv uit angst voor herkenning.

83

Re: Aalst: Vlucht

Biggus Dickus wrote:

Tot nu toe hebben we voetstoots aangenomen dat de killer zich wel degelijk in de koffer bevond. Is het feit dat de killer misschien helemaal niet in de Golf zat de reden dat de koffer zo lang is blijven openstaan? Heeft er iemand weet van getuigen die de killer daadwerkelijk in de koffer hebben gezien?

Goeie opmerking, zolang er niets zeker is zouden ze zo in Jumet ook moeten denken. Maar daar gaan ze er dan al vanuit dat de killer geraakt was. We moeten er misschien rekening mee houden dat er nog een voertuig op de parking was van de Bende, de kans is groot dat ze met meer dan 3 waren. Misschien wel met 6 à 7 personen.

Misschien waren er wel 3 auto's en als je het verhaal van Aalst eens door neemt komen er meerdere voertuigen aan te pas, de getuige op de autostrade in Ternat sprak ook over meerdere voertuigen of misschien is er iemand langs het Osbroekpad richting Erembodegem gevlucht, aangezien er een grote chaos was zijn er meerdere scenario's mogelijk.

Re: Aalst: Vlucht

K& wrote:

Het begint jullie ook te dagen dat hoe goed de bedoeling ook was van de uitzending, tegelijkertijd het tegenovergestelde relaas reeds twintig jaar in de pers stond en ook nu tegelijkertijd in de pers verschijnt. We weten eigenlijk dat alle verklaringen continu botsen.

Het is de eerste les van de politieschool: laat twee mensen dezelfde gebeurtenis beschrijven en je krijgt twee verschillende verhalen. Bij de overvallen van de Bende van Nijvel waren er nog veel meer getuigen en die zijn ook nog eens gekleurd door de tijd zoals dat met herinneringen gaat. Het moet een heel moeilijke opdracht zijn geweest om een geloofwaardige reconstructie te maken die de realiteit benadert. Dat je altijd tegengestelde getuigenissen zult horen is eigen aan dit soort situaties.

K& wrote:

Na het opnieuw bekijken van de beide wedersamenstellingen op RTL en VTM die enige ander montagestukken hebben gebruikt valt gewoon op dat dit gewoon een illustratie is om een nieuwe oproep voor informatie te kunnen richten naar de bevolking.

Ik heb alleen de RTL-versie gezien. Is er iemand die misschien de VTM-versie op YouTube kan zetten? Ik zou ze weleens willen vergelijken.

Re: Aalst: Vlucht

club_le-happy-few wrote:

Betreft Hofstade: Kan men niet nagaan, wie er destijds loodsen bezat, verlaten panden, afgelegen leegstaande huizen, mensen die al criminele feiten gepleegd hadden, die gekend stonden als agressief, psychiatrie, zelfmoorden, ... Mensen uit Hofstade die zelfs jaren na de feiten in cel zijn beland kunnen interessant zijn. Eens in het criminele milieu blijf je er meestal ook inzitten. Misschien zijn ze later voor andere feiten veroordeelt.

Men kan dat waarschijnlijk wel nagaan, maar dat zal niet noodzakelijk helderheid brengen. Je gaat er dan immers vanuit dat de medeplichtigen al een gerechtelijk verleden hebben of later veroordeeld zijn, terwijl dat helemaal geen zekerheid is. Idem voor die panden: wie zegt dat het om een loods gaat? Een verlaten pand? een afgelegen huis? Ik ken Hofstade niet, maar als daar boulevards zijn met woningen omgeven door hagen voor de privacy, dan kan het even goed zijn dat zo'n standaardhuis als safe house gebruikt wordt. Het wordt dan gewoon weer zoeken naar een speld in de hooiberg.

86

Re: Aalst: Vlucht

Wie zegt dat er ooit een bende van Hofstade bestaan heeft? Het is mogelijk dat de echte daders met dit een dwaalspoor creëren om de onderzoekers op het pad van de lokale criminelen te sturen (predateurs).

87

Re: Aalst: Vlucht

Voor wat betreft de vluchtroute na Aalst (maar deze opmerking kan ook gelden voor de andere bende-aanslagen). Een bedenking.

Let op de nabijheid van het vliegveld Chièvres. Chièvres was en is praktisch het privé-vliegveld van de NAVO. Ook reeds in de 80s waren het de NAVO, US Forces, die er de lakens uitdeelden. Clandestiene CIA-vluchten zoals de veelbesproken 'rendition-flights' (illegale ontvoering van zgn. terreur-verdachten voor 'ondervraging' bv. in Guantanamo) landen in Chièvres zonder dat er een haan naar kraait. Air Traffic Control wordt er door de US gedaan.

Voor een rondje 'special ops' in België zou men zich kunnen voorstellen dat een 'team' in de target zone wordt gevlogen op Chièvres. Na de Ops wordt in het bos van Houssière 'verzameld', vernietiging bewijsmateriaal, overstap in gewone voertuigen of motoren. Toegang tot vliegveld is ook vandaag nog zonder meer mogelijk. Bijvoorbeeld in het Z-Oostelijk deel van het vliegveld van op de Chaussée de Mons/Rue de la Croix. Daarna lost het team zich letterlijk op 'in lucht'.

88 (edited by club_le-happy-few 26-07-2010 18:07)

Re: Aalst: Vlucht

Die baan van Denderwindeke is niet enkel richting Halle maar ook richting Edingen. Van daar uit kan je gemakkelijk naar Soignies, Braine-Le-Comte en Chièvres (SHAPE): zowel via snelweg als via kleine binnenbaantjes (alleen: bestond die snelweg toen al? Heb gehoord dat hij pas later is doorgetrokken?).

Als ik me niet vergis is dit vlakbij het centrum (max. 3 min.) van Edingen (richtingen: Brussel, Frankrijk, de verschillende comfortzones, ...). Van in Edingen sta je ook in enkele minuten in Tubize (waar Smars woonde/gewoond heeft - steenweg naar Halle).

Wanneer ze controles vermoeden gaan ze via de veldwegjes (waar op dit uur geen kat passeert) of via de snelwegen. Alle punten zijn zo goed als zeker via beiden te bereiken. Regio's die zowel door Bende Haemers als De Staerke volgens mij goed gekend waren.

Re: Aalst: Vlucht

Weet er iemand waar de gangsters in de buurt van Delhaize een safehouse hadden? Ergens in het industriepark of in de buurt van Aalst?

90 (edited by club_le-happy-few 08-08-2010 11:42)

Re: Aalst: Vlucht

Bende van Hofstade zullen de "locals" zijn. En ben er van overtuigd dat er in Aalst "locals" bij betrokken zijn. Het zou natuurlijk typisch iets voor psychopaat zijn om zijn eigen "woonplaats" te verraden. Om het lot wat uit te dagen. Het bewijst ook dat er minimum 1 Nederlandstalige is bij betrokken.