Er is natuurlijk al heel wat geschreven over het motief om de Fam. Van de Steen te vermoorden, en ook niet altijd even aardig. Het lijkt me verschrikkelijk om eerst je familie te moeten verliezen, en dan later op een forum te moeten lezen dat je vermoorde moeder het met een ander deed, of dat ze de moord op je vader had aangevraagd. Aan zoiets ga ik me zeker niet wagen, en wie ben ik om als buitenlander die nog nooit in Aalst geweest is (Baardegem was het dichtste bij waar ik ooit geweest ben, haha) om iets over die familie te gaan zeggen.
Toch heb ik bedacht dat het motief nog iets anders zou kunnen liggen: Stel je voor dat de moordenaars zelf, of de opdrachtgevers, voor de overval in Aalst tegen elkaar hebben gezegd: Vanavond moorden we/jullie een heel gezin uit, om het extra dramatisch te maken. Daarna hebben ze op die parking eens rond gekeken, en daar komt net het gezin v.d. Steen naar buiten. Was dat nu eigenlijk niet het ultieme Belgische gezin van die tijd; leuke vader, knappe moeder, leuke tienerdochter en parmantig zoontje. Precies wat de moordenaars en hun opdrachtgevers in het hoofd hadden.
Of, als er ook bemoeienis uit Aalst was, dat die ze aanwees, en zei: pak die maar, misschien alleen maar omdat hij misschien eens een kleine aanvaring met v.d. Steen had gehad, of omdat dat een zakelijke concurrent was.
Men doet vaak of de familie v.d.Steen/ v.d. Abiel criminele contacten of zoiets zou gehad hebben, maar bovenstaand motief zou toch net zo goed kunnen?
En dat zou voor veel andere slachtoffers misschien net zo goed kunnen gelden, eigenlijk toch een beetje 'wrong time, wrong place'. En ik ben me er van bewust dat dat laatste heel goedkoop klinkt, maar ik bedoel het met het meeste respect voor de slachtoffers van deze vreselijke razernij.