Let wel: er zijn mensen die denken dat de ene piste een andere uitsluit maar dat is niet zo.
De theorie van de spanning sluit de banditisme piste of de roze balletten piste, de rijkswachter piste, de extreem rechts piste of de wapen- & drughandel piste helemaal niet uit. Sterker zelfs: ik meen dat die pistes allemaal met elkaar verweven zijn. Ik meen dus dat al die pistes in zekere zin ook kloppen maar dat ze met elkaar verbonden zijn en dat het uiteindelijke doel de bevolking in een staat van shock brengen was, daar diende het CCC voor en daar heeft men de Bende pas in 1985 echt voor gebruikt.
De centrale figuur die als een spin in het web altijd terug keert is VDB en bij uitbreiding Bouhouche. De misdaden uit de '82-'83 hebben volgens mij in verschillende gevallen een directe link met de Roze Balletten. Met veel van de feiten uit die periode is er ook een duidelijke link met VDB en zijn entourage. Het lijkt me niet ver gezocht dat er daden gepleegd zijn als een soort vuile zaakjes die voor VDB opgeruimd werden.
Over die theorie van de spanning: die bloederige staatsgrepen van de VS, in vooral (maar zeker niet alleen), Latijns Amerika waar telkens extreem rechtse junta regimes geïnstalleerd werden hadden vanaf 1973 als doel een neoliberaal systeem in voeren. Dat was het doel en waarom de VS het in de eerste plaats deed. Dit was gebaseerd op Milton Friedman zijn theorie dat je een bevolking enkel een radicaal ander systeem kon opdringen als je hen in staat van 'shock' bracht.
Nu ik heb die regimewissels in de jaren '70 lange tijd grondig onderzocht en wat interessant is is om te kijken naar de patronen die zich afspeelden in de periode voor de coup d'état. Ik kijk steeds naar patronen die terugkeren. Die patronen leren je iets. En het zijn altijd dezelfde patronen die terug keren met soms lichte varianten. En als je die patronen ziet op plaatsen waar nadien geen staatsgreep plaats vond dan betekent dat gewoon dat men daar mislukt is of dat men het afblies of dat men van strategie veranderde.
Die patronen in Europa bekijkt in de periode dat de bende actief was: wel als je geoefend bent om ze te herkennen en je weet hoe en naar waar je moet kijken dan zijn die zo overduidelijk dat je er onmogelijk naast kan zien.
Zo duidelijk alsof je voorbij een winkel met porcelein zou lopen en je ziet daarin een olifant te keer gaan, daar kan je ook niet naast zien.
De VS was van plan om in heel wat Europese landen te gaan doen wat ze kort daarvoor, met groot succes want het was overal gelukt, in Latijns Amerika hadden gedaan.
De reden dat het in Europa gestopt is ligt volgens mij puur aan een verandering van strategie. Merk ook op dat de Bende eind 1985 (vermoedelijk toch) gestopt is met aanslagen en dat de CIA begin 1986 een nieuwe directeur had. Dat kan perfect toeval zijn en hoeft op zich niets te betekenen maar het kan ook een verklaring zijn waarom hun buitenlandstrategie betreffende Europa toen veranderde.
Buiten Europa was die strategie niet veranderd hoor, het intrieste orgelpunt was de bijzonder bloedige invasie van de VS in Panama waar het Amerikaans leger zware misdaden tegen de mensheid beging (als een staatsgreep niet lukt kunnen ze er ook gewoon binnen vallen natuurlijk) » en.wikipedia.org