Re: Aalst: 9 November
In het topic over Roger Beuckels haalde Kurosawa iets aan wat ik nog altijd een beetje onduidelijk vind, namelijk het feit dat Philippe De Staerke werd herkend door iemand wiens naam we niet zullen noemen, maar die hem dus die zigeunervloek toewenste 'Te Dab termine boye', zoiets tenminste.
De getuige werd bedreigd door iemand met een riotgun, die hij als Philippe De Staerke herkende. Maar in de omschrijving werd die dader beschreven als middelgroot, corpulent, en met een gespikkelde jas. Op zich is het niet onmogelijk natuurlijk, en ik zal de laatste zijn die twijfelt aan deze getuige, maar ik heb me altijd afgevraagd of dit verhaal niet over twee verschillende daders ging; de middelgrote en corpulente man met de riotgun, en De Staerke die daar ook rond stapt met een wapen, wellicht ook een RG. Want Philippe de Staerke was toen in ieder geval niet middelgroot maar vrij klein en al zeker niet corpulent, al had ie volgens mijn wel een gespikkelde jas, daar heb ik toch wel eens iets over gelezen.
Zou het niet kunnen dat de getuige die twee silhouetten per ongeluk, in de volle hevigheid van dat vreselijke moment, door elkaar heeft gehaald. Dat De Staerke daar inderdaad liep, voor mijn part met een RG, en dat hij die een vervloeking heeft toegeroepen, maar dat de middelgrote, corpulente dader eigenlijk de 'killer' was die daar zijn vreselijke werk liep uit te voeren.
Kurosawa gaf het al aan, en ik heb dat ook altijd gedacht, dat Philippe De Staerke en de Killer op de parking zijn gebleven en niet of nauwelijks in de winkel zijn geweest.
En ja, dan zou die 'killer' uiteindelijk best Beuckels geweest kunnen zijn. Daar spreekt misschien niet zo veel voor, maar eigenlijk ook niet veel tegen. Natuurlijk klinkt Guy Bouten's overtuiging van 100% wel erg parmantig, maar dat wil niet zeggen dat hij geen gelijk kan hebben.
Op zich acht ik het ook niet eens onmogelijk dat Philippe De Staerke daar wel heeft rondgelopen, maar niet zo actief aan de overval heeft meegedaan. Ik ben alleen bang dat dit en een eventuele deelname van Beuckels wel nooit meer achterhaald zal kunnen worden.