641

Re: Overijse: 27 September

Dan blijft er nog wel dat we bronnen kunnen gaan checken hebben:

  1. Mensen die de Golf GTi op de Ring van Brussel (aan welke snelheid?) zagen vlak voor Overijse (of op andere wegen richting Overijse.

  2. De bron checken ivm de getuige die 2x de blonde vrouw bij de Golf GTi zag

  3. De bron checken ivm de getuige (een vrouw meen ik) die kort voor de aanslagen twee Golf GTi's samen zag waarvan de inzittenden in het Frans converseerden. (Tijdstip? Locatie? Beschrijing inzittenden / was daar ook een blonde vrouw gezien?)

  4. Getuigenissen zoeken & bronnen checken die de Golf Gti weg zagen rijden van de Delhaize in Eigenbrakel (Braine-l'Allleud): in welke richting: de Chaussée d'Alsemberg richting Brussel of richting Waterloo?

  5. Getuigenissen zoeken & bronnen checken van mensen die in Waterloo de Golf GTi zagen: in welke richting ging die daar dan? Richting Brussel of richting La Hulpe?

Kijk we kunnen er eeuwig over blijven debatteren maar dan zitten we hier over 30 jaar nog. De hypothesen of een 2de Golf GTi Overijse deed uitsluiten of bevestigen is cruciaal want dan weten we dat we twee keer zoveel daders voor deze feiten moeten zoeken en dan komen er ook meer verdachten in beeld.

De enige manier hoe we dit gaan kunnen uitsluiten of bevestigen is door op zoek te gaan naar bronmateriaal, lees getuigenissen. Zo'n getuigenis moeten we dan ook wel proberen te checken op betrouwbaarheid door op zoek te gaan naar een 2de, hier onafhankelijk vaan staande, getuigenis die hetzelfde bevestigd?

Het is belangrijk dat we structuur gaan brengen in dingen die we onderzoeken en dat we effectief op zoek gaan naar bronnen die we kunnen checken. Want met debat alleen gaan we weinig vorderingen bereiken.

Wie is er vrijwilliger om deze dingen uit te gaan vlooien? (Gelieve wel geen getuigen en lastige te gaan vallen, spreek hen enkel aan als je hen persoonlijk kent en het oké is voor hen, ondervragen is de taak van het gerecht, niet van vrijwilligers).

Re: Overijse: 27 September

Ik zou eventjes een kleine opmerking willen maken ivm een VW Golf GTI, het type dat gebruikt werd door de Bende (een Golf III). Zo een Golf had in die periode 112 PK DIN. Zo een Golf GTI van die tijd was snel, maar als je daar met 3 of 4 inzit (waaronder een reus), ligt dat helemaal anders. Met vier man in zo een Golf kan je m.i. moeilijk snelheden halen van 150 km per uur of meer. Tenzij, tenzij dat de motor van die Golf GTI "getuned" (opgedreven) was door een specialist. Ikzelf heb een Golf GTI gehad (Golf IV) van het jaar 1993, die had 115 PK DIN en als je daar met vier inzat was hij toch zo snel niet hoor!

643

Re: Overijse: 27 September

Dag scaramouche, in '95 reed ik met een Audi 80 uit 1994 met 75 pk, en die haalde toen toch snelheden tot boven 150 / uur, en wij reden meestal met 3 a 4 personen in de wagen. Ik weet niet wat de topsnelheid was van zo’ n Golf gti, maar denk wel dat dit niet zoveel zal schelen. Hier moeten toch mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben? Snelheid gaat volgens mij nog altijd bereikt worden maar dan wel minder vlot. Denk ik.

644

Re: Overijse: 27 September

De Golf vertrekt in Braine om 20u12. Aankomst in Overijse om 20u27. Van wie is die exacte tijdmeting afkomstig? Indien van ooggetuigen zou ik deze toch met een korreltje zout nemen hoor. En pakweg 5 of 10 minuten kan een wereld van verschil maken voor de afgelegde weg.

645

Re: Overijse: 27 September

Scaramouche wrote:

Ik zou eventjes een kleine opmerking willen maken ivm een VW Golf GTI, het type dat gebruikt werd door de Bende (een Golf III). Zo een Golf had in die periode 112 PK DIN. Zo een Golf GTI van die tijd was snel, maar als je daar met 3 of 4 inzit (waaronder een reus), ligt dat helemaal anders. Met vier man in zo een Golf kan je m.i. moeilijk snelheden halen van 150 km per uur of meer. Tenzij, tenzij dat de motor van die Golf GTI "getuned" (opgedreven) was door een specialist. Ikzelf heb een Golf GTI gehad (Golf IV) van het jaar 1993, die had 115 PK DIN en als je daar met vier inzat was hij toch zo snel niet hoor!

Eerst en vooral: dit hoort eigenlijk eerder in het topic "wagens" thuis en niet bij Overijse (hoewel er wel een links is natuurlijk) dus als Ben de posts over de auto's wil verplaatsen naar dat topic (waar het mijns inziens thuis hoort) zou ik die redenering enigszins volgen.

Maar om toch even te antwoorden, dit is fout: de Golf III werd pas geproduceerd vanaf 1991 tot en met 2000 (de Golf 4 vanaf 1997 tot en met 2004). Het type Golf dat de bende gebruikte in Eigenbrakel & Overijse was een VW Golf II 1.8 Gti die geproduceerd werd van 1982 tot en met 1992 (de 16V versie kwam pas uit in '86). Deze auto had 107PK, ging van 0 tot 100km/h in 10.3 sec. en had een topsnelheid van 186km/h, dus 150km/h met 3 man in een klein autootje kon zeker maar was wel link op openbare wegen. Het accelereren met 3 zwaarbewapende mannen waaronder een reus (die amper in die wagen in kon) zou wel een heel pak trager geweest zijn.

LEO wrote:

De Golf vertrekt in Braine om 20u12. Aankomst in Overijse om 20u27. Van wie is die exacte tijdmeting afkomstig?

Van de website waar je nu post. De bron is Paul Ponsaers en die is licentiaat sociologie en doctor in de criminologie, die ga je toch niet in twijfel trekken hé. Die man onderzoekt zijn bronnen heus wel grondig.

Er zijn ook getuigen die spreken van 20h25 als aanvang in Overijse maar bon 20h27 zal wel correct zijn. In een andere draad (die van Finné, dat was daar niet op zijn plaats daar, terecht opgemerkt door Ben) had ik de verschillende mogelijke routes tussen de Delhaize's van Eigenbrakel en Overijse uitgestippeld. Ik was aanvankelijk sceptisch maar mijn conclusie is dat het wel degelijk zeker mogelijk was om op een kwartier van Braine in Overijse te geraken.

Maar dan hadden ze wel via de Brusselse Ring (R0) moeten rijden en ik vind het dan bizar dat er geen getuigen naar voren kwamen die de Golf Gti op de Ring hadden zien scheuren, laat staan op de weg naar de oprit van de Ring.  Dat betekent niet per se dat die er niet waren, wel dat die zich niet bekend maakten (als ze er waren).

Re: Overijse: 27 September

Ik heb na mijn post hierboven gezien dat ik efkens verkeerd ben geweest. De bende gebruikte een Golf I dacht ik. Ikzelf had een Golf III. Ik blijf bij mijn stelling dat met 4 man aan boord het voertuig niet meer spectaculair snel was. De prestaties opgegeven door de constructeur zijn altijd verwezenlijkt in optimale omstandigheden. Nu zwijg ik over dit onderwerp. Ik wil niet in discussie gaan met eeuwige betweters hier op het forum. Amen.

647

Re: Overijse: 27 September

Wanneer je Loden Jaren leest van Paul Ponsaers (uitgave 2018):

  • Blz. 353 onderaan: "Om 20.12 uur hebben de gangsters de parking van de Delhaize van Eigenbrakel verlaten"

  • Blz. 354 "Het duurt nog geen kwartier vooral de Bende opnieuw opduikt, ditmaal aan de Delhaize van Overijse (Jesus-Eik), aan de Brusselsesteenweg nr. 399. Het is intussen 20u35."

Ponsaers schrijft dus geen 20.27, maar 20.35 een verschil van 8 minuten wat de reistijd naar 23 minuten brengt. De vraag is natuurlijk sowieso hoe nauwkeurig deze tijdstippen zijn, het lijkt me niet dat er iemand met zijn horloge bij heeft staan klokken.

648

Re: Overijse: 27 September

Dit gegeven zou wel eens dichter bij de waarheid kunnen liggen dan we vermoeden. Met een tijdspanne van 23 min is het zelfs geen uitdaging meer om van de ene naar de andere Delhaize te rijden. Ik zeg bewust rijden en niet racen want dat is niet nodig met 23 min tijdsbestek. Neem daarbij dat het in '85 ook nog wat minder druk verkeer was dan heden ten dagen en dan lijkt het al zeer aannemelijk dat de bende met een "normale" rijstijl naar de volgende locatie gereden is. Dit verklaart mede het feit dat er van die rit geen getuigen zijn, ze vielen niet eens op. Trouwens, ze hadden ook de tijd nodig om tijdens die rit in hun wagen hun wapens met verse munitie bij te laden.

Re: Overijse: 27 September

Verschillende bronnen geven inderdaad verschillende tijdstippen. En zoals edd zegt: "het lijkt me niet dat er iemand met zijn horloge bij heeft staan klokken." Iedereen kan dus een tijdstip gebruiken die bij zijn hypothese past.

En Kurosawa, als je dit schrijft: "De bron is Paul Ponsaers en die is licentiaat sociologie en doctor in de criminologie, die ga je toch niet in twijfel trekken hé", aanvaard dan de wetenschappelijke onderzoeken en in het bijzonder de ballistiek. Dat er tenminste 2 wapens gebruikt worden tijdens de 2 overvallen is een feit, dus voor mij 1 team, 2 overvallen.

650

Re: Overijse: 27 September

Kurosawa wrote:

Dan blijft er nog wel dat we bronnen kunnen gaan checken hebben:

  1. Mensen die de Golf GTi op de Ring van Brussel (aan welke snelheid?) zagen vlak voor Overijse (of op andere wegen richting Overijse.

  2. De bron checken ivm de getuige die 2x de blonde vrouw bij de Golf GTi zag

  3. De bron checken ivm de getuige (een vrouw meen ik) die kort voor de aanslagen twee Golf GTi's samen zag waarvan de inzittenden in het Frans converseerden. (Tijdstip? Locatie? Beschrijing inzittenden / was daar ook een blonde vrouw gezien?)

  4. Getuigenissen zoeken & bronnen checken die de Golf Gti weg zagen rijden van de Delhaize in Eigenbrakel (Braine-l'Allleud): in welke richting: de Chaussée d'Alsemberg richting Brussel of richting Waterloo?

  5. Getuigenissen zoeken & bronnen checken van mensen die in Waterloo de Golf GTi zagen: in welke richting ging die daar dan? Richting Brussel of richting La Hulpe?

Kijk we kunnen er eeuwig over blijven debatteren maar dan zitten we hier over 30 jaar nog. De hypothesen of een 2de Golf GTi Overijse deed uitsluiten of bevestigen is cruciaal want dan weten we dat we twee keer zoveel daders voor deze feiten moeten zoeken en dan komen er ook meer verdachten in beeld.

De enige manier hoe we dit gaan kunnen uitsluiten of bevestigen is door op zoek te gaan naar bronmateriaal, lees getuigenissen. Zo'n getuigenis moeten we dan ook wel proberen te checken op betrouwbaarheid door op zoek te gaan naar een 2de, hier onafhankelijk vaan staande, getuigenis die hetzelfde bevestigd?

Het is belangrijk dat we structuur gaan brengen in dingen die we onderzoeken en dat we effectief op zoek gaan naar bronnen die we kunnen checken. Want met debat alleen gaan we weinig vorderingen bereiken.

Wie is er vrijwilliger om deze dingen uit te gaan vlooien? (Gelieve wel geen getuigen en lastige te gaan vallen, spreek hen enkel aan als je hen persoonlijk kent en het oké is voor hen, ondervragen is de taak van het gerecht, niet van vrijwilligers).

In post 614 in dit topic plaatste ik al informatie van de getuige die drie wagens en de discussie, enkele minuten voor de overval zag, zij is toen ondervraagd door politie Waver. Ongetwijfeld zijn er meerdere getuigen die dit kunnen bevestigen. Het gros is hier niet meer mee bezig en legt zich neer bij de situatie. Als je hen aanspreekt, staat men er wel voor open om er iets over te zeggen.