Re: Beersel: 23 December
Ik denk ook dat we er misschien teveel achter zoeken. Er wordt hier op het forum geschermd met namen (Franco, Degrelle, ...). En ok, die klinken spectaculair, maar het doet - cru gezegd - eigenlijk niet ter zake, zolang niemand een duidelijk verband zou kunnen aantonen. En dat laatste heb ik nog niet gezien, enkel vage links van kennissenkringen. Er wordt wel beweerd dat alle mensen op deze wereldbol qua kennissen aan elkaar gelinkt zijn via gemiddeld 5 tussenpersonen. Dergelijke redeneringen à la "Degrelle kende die en die kende die" zijn dan ook te vaag om werkzaam te zijn. Ik ken ook iemand die de president van Europa (el Herman ) kent. En zo kent iedereen in Brussel indirect wel iemand. Is dat een teken aan de wand als ze mij of een vriend van mij vermoorden? Toch niet noodzakelijk?
Er wordt ook vaak gesproken over een aktetas van VDE met een bezwarende tape van hoge pieten. Maar als het er op aan komt, blijkt die tape een spooktape te zijn, even legendarisch als Atlantis: niemand heeft er een exemplaar van, niemand heeft 'm gezien (enkel van horen zeggen dat er hoge figuren in hun blootje te zien zijn) en eigenlijk kan niemand het bestaan van die tape bewijzen of hard maken. Maar toch zou een koppel er een kopie van hebben gehad, net als een oude grijsaard van tachtig jaar, en dan zou Van Camp als restauranteigenaar er ook nog dingen over gehoord hebben.
Bizar allemaal, als het toch zo'n geheime tape was. En hoeveel criminelen van tachtig kent u, die nog gretig mensen afpersen? Je moet al een harde zijn. VDE was misschien een gokker, maar wat moest hij in hemelsnaam met een sekstape die van dergelijk cruciaal belang zou zijn? Zoiets vereist op z'n minst dat de man erg goed netwerkte - op zijn tachtigste? Dit was een oude man, in de herfst van zijn leven, die vermoedelijk genoot zolang hij nog kon.
De harde feiten zijn: er is meermaals op die plek ingebroken, zoals reeds aangetoond de laatste weken telkens door dezelfde mensen; als er ingebroken werd eind december 1981 vlak ná Kerstmis, dan is het niet meer dan logisch dat het jaar nadien vlak voor Kerstmis nog eens wordt ingebroken, omdat het restaurant - dat mag men alleszins verwachten als inbreker - dan een grote voorraad voedsel en goede wijn moet hebben gestokkeerd. Als er één avond was waarop ik in een restaurant zou inbreken omdat er dan duur en goed eten/wijn zou zijn, dan was het wel op een 23ste december, vlak voor Kerstmis!