Trobken, let op! De partij van 5 stuks Ingrams M10-9 die ik opnoemde werden ingevoerd in 1982. Het kan goed zijn dat er in '83, '84 of '85 nog meerdere werden ingevoerd... geen idee.
Daarnaast werden er ook nog meerdere Ingrams M11 ingevoerd, Dekaise had er zeker 1 want die lag in zijn vitrine en werd gestolen door de bende.
Pourtois heeft een serie van 5 stuks Ingram M11 via PRB ingevoerd en eveneens aan Dekaise gegeven met als doel er geluidsdempers voor te maken (de deal met Robert Gray/ISA). Deze heeft Pourtois kort na de overval weer opgehaald bij Mevr. Dekaise terwijl Dekaise zelf nog in het ziekenhuis lag. Deze 5 Ingrams heeft Pourtois later verkocht aan de Libanees Rachid Abed uit Beirut/Athene.
Ergens in de eerste helft van '82 heeft Dekaise van Montgomery Kee (Nutribel) een prototype Ingram gekregen, aangepast en vervolgens is het wapen geëxporteerd naar Engeland. Het model is mij niet bekend, dit wordt niet beschreven. Het wapen werd nooit door Dekaise geregistreerd en het serienummer is onbekend gebleven. Dit betekent dat het wapen een illegaal wapen was dat niet bij de Proefbank voor Vuurwapens werd geregistreerd.
Om het complexe beeld nog even compleet te maken bestaat er ook nog de Ingram M10-45 (niet te verwarren met de M10-9!) Een exemplaar van deze Ingram (in kaliber .45) lag ook in de vitrine bij Dekaise en dit wapen lieten de daders liggen.
Zoals ik al eerder schreef hadden de 2 Ingrams M10-9 die bij Bouhouche en Beijer in beslag werd genomen een serienummer. Het zou dus eenvoudig zijn om het serienummer op het rondslingerende wapen te lezen en het terug te stoppen in de zak waar het vandaan kwam. Op basis van slechts dat artikel van Geens zou ik niet zomaar stellen dat dit een bijkomend exemplaar is.
WaA140 wrote:Inderdaad met weinig kennis van zake. Een Ingram in 9mm Kort is een Mac11. De nummers zijn waarschijnlijk de nummers uit het dossier van de diverse stukken. Een Ingram M11 en een Ingram M10 kunnen nooit opvolgende nummers hebben,het zijn immers verschillende modellen. De opeenvolgende fabrikanten van Ingram, MAC, Cobray, SWD hebben dan ook nog eens verschillende manieren van nummeren.
Trobken wrote:Op de website van de Federale Politie (Killersbrabant) is er wel degelijk sprake van 2 gestolen Ingrams bij Dekaise... Een machinepistool van het merk Ingram Kal. 9 mm kort Ingram M10 en een machinepistool van het merk Ingram Kal. 9 mm para Ingram M10
P-Magazine claimt met een citaat van een of andere Boemerang via een of ander forum dat er slechts 1 (!) Ingram exemplaar zou gestolen zijn bij Dekaise
Het is de officiële website van CBW die foutief beide modellen een M10 noemt. In die zin valt de journalist niets te verwijten, hij heeft dit zo overgenomen van een website waar je op zou moeten kunnen vertrouwen wat betreft dit soort details. Er staan meer foutjes in de opsomming van de wapens op die website.
De M10-9 en de M11 die de bende stal waren feitelijk geproduceerd toen de naam van RPB werd gehanteerd, de serienummers komen overeen met de wijze waarop zij ze nummerden in de periode 1977-1982. Voor het produceren van deze wapens gebruikte men onderdelen die nog in stock lagen van toen het bedrijf MAC heette en waar deze naam ook al in het staal gestansd waren. Het betreft dus zogenaamde "Double Stamped" wapens met zowel de naam Military Armament Corp als ook de naam RPB in het staal gestansd.
De serienummers begonnen met een letter.
A = INGRAM M11
B = INGRAM M10-9
C = INGRAM M10-45
Ben wrote:Stel je eens voor dat die TV-ploeg toen in 2010 bij dat West-Vlaams bedrijf dat wapen heeft gehuurd als rekwisiet en dat nu zou blijken dat het wel degelijk een gebruikt bende-wapen uit 1985 is. En dat Vos er toen gewoon stond op te kijken.
Pfohh... dat zou zo'n blunder zijn dat ik 't me liever niet voorstel. Straks eens op de aftiteling kijken.