Dus de Bende Van Nijvel - volgens Chronos bestaande uit fictief Jean, Saïd en Abdellah- gaat vanuit de grootstedelijke omgeving Elsense naar de achterkant van het kasteel van Beersel om daar heimelijk een gekke combinatie voedingswaren te eten/stelen en daarbij de conciërge te vermoorden op een -zeker te vermelden- gruwelijke manier mét foltering? Extra buit: een schamel pensioen dat over 3 moet verdeeld worden in ruil voor deze moord. Natuurlijk trek je daarbij als kruimeldief je slachtoffer een sjaal aan van zijn favoriete voetbalclub. Uit de biecht klappen met die bedgeheimen, dragen wij die niet allemaal eens stiekem in ensemble met de rest van onze nacht kledij?
Euhm...
Ik eigenlijk toch niet.
Oh, dat onze conciërge zijn zoon een ex-legionair is, dat zijn papa goed bevriend was en bleef met Leon Degrelle, dat beiden regelmatig gingen kaarten voor grote sommen geld met ondermeer ex -daar heb je het- huurling Luciano Ludwig Bender, dat vader en zoonlief samen de eh “bloemetjes” gingen buiten zetten in de gezellige buurt van het Noordstation en daarbij de paden van de familie De Staerke kruisten, al dan niet samen met eerder genoemde Bender, allemaal toeval natuurlijk. Een mens moet iets ‘s nachts hee, waar zou je dan naartoe kunnen gaan in het Brusselse? Fouquet's? Le Jonathan?
Ik zal de details verder sparen, ben alweer aan het herkauwen wat elders al te lezen valt/viel...
...maar nogmaals. Ik blijf -allicht net als jullie- benieuwd waar dat schilderij van de rechtvaardige speurders eh naar de rest van de hypothese van Chronos. Je gaat mij als nitwit niet horen zeggen dat ze niet klopt. Maar tot nu toe is ze vooral geschreven in de pas van hetgeen er gekend over de “Bende van Nijvel” en waarbij de auteur het moeilijker en moeilijker zal krijgen om geen tegenstrijdigheden te poneren.
Je kan niet voorbij aan Ponsaers, Dupont, Geens, en ook Bouten en vele andere auteurs in deze materie (ik ben verre van volledig). De fout die velen Bouten verwijten (en mogelijk terecht) is dat hij een eigen invulling geeft aan gaten in zijn onderzoek (bv de periode dat Contat niet in Djibouti gelegerd was die toevallig overlapt met de aanslagen van de Bende Van Nijvel)...
...en net dat gebeurd helaas te vaak bij de vele hypotheses...maar als goed geschreven heb je wel een verkoopstopper.