Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986
Aanvulling op mijn post, hiervoor.
Zie en hoor Faroek - Bende van Nijvel 30/10/2018: https://youtu.be/bZVnlzSfrNI.
De presentator van dat programma, Faroek Özgünes, verklaart daarin het volgende:
“Tijdens een verhoor onthult de duikers-assistent een nieuw, mogelijk belangrijk element. Hij vertelt dat hij erbij was, toen de duiker op 06-11-1986 ook al in het kanaal heeft gedoken, net voor het andere team ter plaatse kwam. Volgens hem, op vraag van de Rijkswacht. Over deze duik is nooit iets vermeld in het dossier.”
Net als bij de Delhaize te Aalst, op 09-11-1985 en op zoveel andere momenten waarop de Bende van Nijvel toesloeg, is de komst van de criminelen goed getimed.
De inmiddels overleden duiker, die in de ochtend van 06-11-1986, naar zijn zeggen op verzoek van de Rijkswacht, in de zwaaikom van Ronquières, kort voor, zo neem ik vooralsnog aan, de verschijning van onderzoeksrechter Freddy Troch en/of zijn entourage, een gevulde jute zak overdroeg aan (drie) personen die zich voordeden als Rijkswachter, zou toch tot op het bot moeten zijn verhoord. Sterker nog, die duiker had toen direct de status van verdachte moeten krijgen, althans te verklaren dat hij heeft gedoken in opdracht van de Rijkswacht, zou hij bij mij niet zijn weggekomen. Ik kreeg allesbehalve de indruk dat de woordvoerder van het federaal parket, Eric Van der Sypt, het publiek voldoende deelgenoot maakte van alle, bij het federaal parket bekende elementen met betrekking tot deze kwestie.
Aangezien die duiker niet meer leeft, kunnen ook zijn verklaringen in de openbaarheid worden gebracht, zolang daarbij de op de levenden van toepassing zijnde privacywetgeving maar niet wordt overtreden.