Een BOB'er vertelt over de overval : "Ik kende die man, Freddy Vermaelen. Hij had nog een bar uitgebaat in Brussel, de Butterfly aan de Waterloose Steenweg, en hij was slager geweest. Vermaelen had geen bange vezel in zijn lijf."
"De Bende is de winkel binnengestormd. De telefoon voor de klanten hing aan de buitenkant van zijn directeurskantoor. De reus die kickerschoenen droeg, toen een rage, heeft met een speciale, met touw omwonden bijl het telefoonsnoer over gehakt. Vermaelen moet die enorme klap zeker gehoord hebben in zijn kantoor. Ik zie zo voor mijn ogen wat er toen gebeurd is: Vermaelen die als een leeuw op die mannen vliegt. Ze hebben hem direct neergeknald."
Ben wrote:Volgens Frans Reyniers van de GP: Bij de hold-up op de Delhaize in Beersel wist men precies wie men bij de BOB in Halle met een nep-telefoontje moest weglokken om een mogelijke achtervolging in de kiem te smoren.
Dit is die BOB'er: "Ik weet wel met absolute zekerheid dat de daders ons BOB'tje daar in Halle op hun duim gekend moeten hebben. Ze moeten geweten hebben dat er maar één van ons die avond dienst, en dat was ik. Ik was opgeroepen na een zeer dringend telefoontje. Ik moest onmiddellijk naar de Colruyt komen, want ze hadden daar een informant aan de lijn die inlichtingen had over de Bende van Nijvel en die cito presto iemand van de BOB wilde spreken. Ik ben ernaartoe gereden en heb als een onnozelaar een half uur bij het toestel zitten wachten tot de informant terug zou bellen. Toen ik terug reed naar de BOB hoorde ik op de radioverbinding dat er een overval was gebeurd in de Delhaize van Beersel."
Bemerking: Weeral toont de bende haar tactisch vernuft. Ze bellen naar Colruyt - die ook een premie uitloofde en een eigen telefoonlijn had waar je tips kon doorgeven - om te zeggen dat ze informatie hebben en lokken zo de enige BOB'er van dienst weg.
De BOB'er vertelt verder: "'Miljaar, ze hebben me liggen,' schoot het door mijn hoofd. Ik heb twee machinegeweren in mijn auto gegooid en ben post gaan vatten bij de oprit van de autoweg achter de brug van Beersel. Als de moordenaars, drie mannen in een Golf, daar langs waren gekomen, had ik ze kunnen inrekenen maar ze hebben een andere vluchtweg genomen. Ze moeten de streek op hun duim gekend hebben."
Via-via hebben de speurders nadien vernomen dat Vermaelen, de vermoorde gerant, één van de daders herkend zou hebben. Het zou om iemand uit het chequecircuit gaan. Een speurder: "In die tijd wemelde het van de chequebendes. Ze gaven hun gestolen cheques liefst van al uit in de warenhuizen, omdat die ze aanvaardden zonder dat je een bankkaart moest tonen."
Een andere speurder: "De opkopers uit dat circuit schaften zich in de Delhaizes enorme hoeveelheden dure voedingswaren aan: champagnes, kaviaar, foie gras, ... En volgens wat wij gehoord hebben, zou de doodgeschoten gerant in Beersel de schutter herkend hebben uit zo'n circuit. Maar dat is nooit hard gemaakt."
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube