Omdat de goegemeente, waartoe ik behoor, geen weet heeft van de uitslag van het onderzoek van het lichaam van Léon Finné na diens overlijden, blijft onduidelijk wanneer (zo precies mogelijk), hoe en waar Léon Finné is omgebracht.
Zonneklaar is dat politie en justitie ook in 1985 al dan niet opzettelijk hebben gefaald in het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel, weshalve zij hun krediet in dezen hebben verspeeld.
In of rond 1995 heeft Jean Bultot verklaard dat Léon Finné, in zijn hoedanigheid van bankier van de onderwereld (voor drugs- en wapentrafieken) - het slachtoffer is geworden van een uitdrukkelijk op hem gerichte moordaanslag. Heeft Finné op 27-09-1985 zelf gereden in zijn Ford Sierra of is hij als (verstopte) passagier in die of een andere auto de parkeerplaats van de Delhaize opgereden? Was hij toen dood of levend? Past het bloedspoor wel of niet bij een liquidatie op de plek waar zijn lijk is aangetroffen? Had Finné een partner die kan bevestigen dat hij die avond naar de Delhaize in Overijse ging? Heeft dochter Patricia Finné aangedrongen op een nieuw forensisch-pathologisch onderzoek? Zo ja, wat is er vervolgens gebeurd?
Mede vanwege de gebleken (on)opzettelijke onbetrouwbaarheid van politie en justitie in deze zaak, kan en mag niet worden aangenomen dat vaststaat wanneer, hoe en waar Léon Finné is vermoord, te meer omdat de ‘supervisor’ in het Bende-onderzoek, procureur des Konings Jean Deprêtre, net zo crimineel was als de criminelen die hij moest vervolgen. Er zijn de nodige redenen aan te voeren op basis waarvan zou moeten geconcludeerd dat het onderzoek naar de dood van Léon Finné moet worden overgedaan. Die redenen zijn hen die zich in deze zaak hebben verdiept, wel bekend en - nogmaals - een crimineel hield zich bezig met het onderzoek naar de moord op Léon Finné.
Wat mij betreft gaat erom dat het federaal parket alsnog zorg moet dragen voor het laten verrichten van een heronderzoek naar de moord op Léon Finné, mede aangezien het feit dat een crimineel het onderzoek naar die moord heeft gesuperviseerd. Het rapport van autopsie en de op de plaats delict genomen foto’s van de overleden Léon Finné, zullen opnieuw moeten worden beoordeeld door een buitenlandse (Nederlandse) forensisch patholoog.
Als advocaat van de duivel merk ik op dat dochter Patricia Finné zou hebben geschreven dat haar vader met zijn autotelefoon de politie zou hebben gebeld toen de overval op/bij de Delhaize zich voltrok.
Dat je daarmee ook meer kanten op kunt - iemand anders (met een andere stem) dan haar vader zou kunnen hebben gebeld -, laat ik in het midden.
Is er toen daadwerkelijk door Léon Finné naar de politie gebeld?
Zaak is een verschrikking, zeker zonder dossier.