Re: Roger Beuckels

ipv. kruis / vierkant / cirkel combinatie zoals in de schets, zie ik er meer een Jeruzalem-kruis / cirkel combinatie in.

https://i.ibb.co/sqZfngf/Jerusalem-cross.jpg

182

Het is een verbloemde swastika volgens mij.

» gw.geneanet.org

Roots van deze personen liggen kennelijk in Brugge. Roger Beuckels was een Bruggeling. DNA-onderzoek zal zich toch ook wel hebben uitgestrekt naar zijn (verre) familie, zo mag ik hopen, vooropgesteld dat ik het hier inderdaad heb over dé door Guy Bouten gememoreerde, in 1942 geboren en in 1991 overleden Roger Beuckels (» gw.geneanet.org).

» www.dansnospensees.be

Rapport A/76/892 van het VN-onderzoek naar de vliegtuigcrash van Dag Hammarskjöld behandelt ook de (uiterst onwaarschijnlijke) hypothese dat Beuckels Hammarskjöld's vliegtuig zou neergeschoten hebben op pagina 52 en 53, met nog wat biografische informatie over Beuckels.

"The Independent Appointee of Belgium stated in the 2020 correspondence that, based on new information received from the Belgian military intelligence service, the “Beukels” referred to in the 2019 report (and earlier reports) was likely a Roger Beuckels, born on 24 October 1942 in Bruges, Belgium, and deceased on 1 June 1991. It was noted that Beuckels had limited experience with the Belgian army as a non-commissioned officer in the Arlon infantry school, prior to being released from service on 1 September 1960 on the grounds of medical disability."

"Belgian records suggest that it is possible that Beuckels was in Katanga as a mercenary between September 1960 and January 1962, but his name does not appear on any known list in Belgium of mercenaries who were active in Katanga in 1961 and no known documents link him to Jacques de Troyer. Furthermore, Beuckels had limited training, with no indication of flight training. On this basis, the Independent Appointee of Belgium concluded that it was unlikely that he would have played a significant role in the Katanga conflict."

Bron » documents-dds-ny.un.org

186

Het stuk over Roger Beuckels uit de documentaire: "De mysterieuze dood van een VN-baas op vredesmissie in Congo".

In 1967 was er een belangrijke meeting in Monaco. In een hotel krijgt de Franse diplomaat Claude de Kemoularia bezoek van drie mannen die zich voorstellen als huurlingen op weg naar Afrika. Een van hen is een Belg, Roger Beuckels. Beuckels zegt dat hij een piloot is en dat hij het vliegtuig van Hammarskjöld heeft neergehaald op bevel van een mysterieuze commandant X. De Kemoularia stelt meteen vast dat Beuckels een wrak is. Hij is doorzopen, graatmager en gespannen. Daarna gaan Beuckels en zijn vrienden bij de Kemoularia weg en worden nadien nooit meer gezien.

(…) Beuckels komt maar één keer voor. Hij gaat bij de Kemoularia langs en verdwijnt. Hij was een alcolieker in slechte gezondheid en werkte voor een Brussels bouwbedrijf. Heeft als huurling in Congo gewerkt in de jaren ’60.

Jan Beuckels, een oom, is een gewezen Belgisch politieagent.

“Hij was altijd vriendelijk en zachtaardig. Maar hij droeg ook altijd een pistool op zak. En ook een Mills 36 [een handgranaat] in zijn auto.”

“Waarom?”

“Dat weet ik niet. Hij … Hij was wellicht bang.”

Bang van wie?

[haalt zijn schouders op]

Nog iemand die Roger Beuckels goed kende, was de Belgische Lydia.

“Hij was erg gesloten, zwijgzaam. Hij stond niet graag op de foto. Hij ging geregeld naar bijeenkomsten, maar hij heeft nooit verteld waar of met wie.”

Verteller: Ze heeft zelfs foto’s van Beuckels. Van toen hij in Congo was. Ze beaamt dat hij voor een Brussels bouwbedrijf werkte. Hij was aan de drank verslaafd en had veel gewicht verloren. Hij was een psychopaat. Gestoord.

Was hij paranoïde? Dacht hij dat ze achter ‘m aan zaten?

Lydia: “Ja, paranoïde was hij wel. Dat zeker. “

Hij is naar Congo getrokken?

Jan: “Ja, het leger van Tshombe.”

In de jaren ’60?

Jan: “Ja.”

Verteller: Er ontbreekt maar één ding.

Jan: “Hij was geen piloot. Hij was een huurling, maar piloot? Nee.”

U weet zeker dat hij geen piloot was?

Jan: “Ja.”

Lydia: “Hij kon geen vliegtuig besturen. Dat wil ik beklemtonen.”

Hij was geen piloot? Dat weet u met honderd procent zekerheid?

Lydia: “Ik weet het zeker. Nee.”

Waarom gaat hij dan in 1967 naar Zuid-Frankrijk om tegen een Franse diplomaat te zeggen dat hij het heeft gedaan? Waarom zou hij zoiets doen? Hebt u enig idee?

Jan: “Ze zullen hem daar wellicht toe hebben gedwongen.”

Gedwongen door wie dan?

Jan: “De veiligheidsdiensten.”

(…) De commissie [die onderzoek deed naar de dood van Dag Hammarskjöld] was op zoek gegaan naar de huurling Roger Beuckels, maar had bot gevangen.

“Het verhaal van Beuckels kan al dan niet kloppen, maar het gaat ons vooral om de getuigenverklaringen die ons ertoe aanzetten om de radiocommunicatie te onderzoeken op die bewuste avond in Ndola."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube