Een piste die volgens mij, naast de achtergrond van de slachtoffers, te weinig is onderzocht, is alles rond het what if scenario; wat als de overval was mislukt en de drie gangsters waren neergeschoten?
Stel dat het huurlingen waren; dan zou geen enkele connectie zichtbaar mogen zijn met de opdrachtgevers. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want hoe kan men drie dode huurmoordenaars identificeren zonder te stellen dat ze in opdracht van werken?
Dezelfde denkoefening moet je eigenlijk maken met de bende Haemers in de Golf, of een andere bende, of een samengesteld team met leden van verschillende bendes.
Dat laatste scenario lijkt me dan het meest waarschijnlijke, een mix van huurlingen en locals uit verschillende bendes. In Aalst zijn verschillende talen gehoord, is zowel Haemers als Elnikoff herkend etc.
Ook Cocu verklaarde dat hij in 1983 samen werkte met mensen waarvan hij schrik had, dat zullen geen mede Borains zijn geweest.
Het voortdurend mengen van bendes lijkt me ook typisch weer iets voor Bouhouche, het op een geniale wijze verwarring zaaien tot in het oneindige.