Re: DNA-onderzoek
In La Dernière Heure wordt ook vermeld dat de speuders nog steeds het spoor van extreemrecchts volgen.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → DNA-onderzoek
In La Dernière Heure wordt ook vermeld dat de speuders nog steeds het spoor van extreemrecchts volgen.
Het lokaliseren van de resten van Hoebeeck was geen gemakkelijke opdracht. Zijn stoffelijk overschot was in 2015 voor de zoveelste maal van plaats veranderd toen de concessie afliep.
Hoebeeck overleed al in 1989. In het begin was het lichaam begraven in een gewoon graf. Vervolgens werd het in 2000 opgegraven, op verzoek van de familie die een concessie van vijftien jaar wilde. Het werd beëindigd in 2015. In dergelijke gevallen worden de resten opgegraven en elders gedeponeerd. Anders gesteld: of de opgraving de resten van Hoebeeck heeft opgeleverd, is dus verre van zeker.
Bron » pnws.be
Hoebeeck was dus pas 32 bij zijn 'natuurlijke overlijden' in 1989.
Bestaat er geen foto van hem?
Bestaat er geen foto van hem?
Klik op de link van post 402.
Klopt niet. Links is Dossogne en recht is Gilson. Hij had trouwens een medisch problemen van bij zijn geboorte en was verslaafd aan de drank.
Ik weet niet of de expertise van Sofie Claerhout hier al besproken werd. Ze kwam deze week in de pers » Nieuws
Kort gezegd kan zij via het Y-chromosoom dat elke mannelijke voorvader aan zijn nakomelingen doorgeeft een soort (halve) stamboom opstellen. Wetende dat er reeds 400 DNA-stalen zijn afgenomen van verdachten en dat er een stuk of 10 DNA-profielen (en dus terzake doende Y-chromosomen voorhanden zijn) (als wat men beweert in de pers klopt): de kans dat er een match is is tamelijk groot. Ik hoop dat de speurders minstens overwegen om met mevr. Claerhout contact op te nemen.
Er is nog wetgevend werk nodig om volledig van deze nieuwe onderzoeksmethode Claerhout gebruik te kunnen maken, maar dat heeft volgens mij enkel te maken met de samenstelling van de “Y-chromosoom-stamboom”.
Wat volgens mij nu al kan is vaststellen dat er een Y-chromosoom-match is. Op zich zou die match niet veel opleveren wanneer de match niet de dader is, dus niet overeenstemt met het volledige DNA-profiel van de dader én men de stamboom niet mag samenstellen. Maar: als de speurders die al dertig jaar werken aan deze zaak al was het maar een familienaam kennen, is dat mijns inziens heel waardevolle informatie waar ze mee verder kunnen.
De Bende Van Nijvel beging haar misdaden in een bepaald gebied rond Brussel, de daders zijn wellicht uit dat gebied afkomstig en de meeste namen uit het dossier die men nu op hun DNA onderzoekt zijn ook afkomstig uit dat gebied. Daardoor vergroot de kans op een match. Geen volledige DNA-match dus, maar een Y-chromosoom match.
Hoe meer ter zake doende Y-chromosomen men kan uittekenen, hoe meer kans op succes. In Nederland heeft men in 2018 in de zaak Nicky Verstappen 21000 mannen uitgenodigd uit de streek waar de moord gebeurde. De 800 profielen die men nu in de zaak Bende van Nijvel probeert samen te stellen zijn er lang geen 21000. Maar wij hebben wel meerdere dader-DNA's. Er zijn dus mogelijkheden.
Om de kans op succes maximaal te maken zou het gerecht de mogelijkheid moeten hebben op zoek te gaan naar het juiste Y-chromosoom in de databank van het genealogisch Benelux DNA-onderzoek (oa van Familiekunde Vlaanderen - DNA-Beneluxproject » dna-benelux.eu).
Ik hoop ten eerste dat de speurders de mogelijkheden van dit Y-chromosoom-onderzoek benutten.
Ten tweede dat de bevoegde politici gauw wetgevend werk verrichten zodat we kunnen doen wat in Nederland kon en in Zweden » www.thelocal.se Meester Vermassen? Minister van justitie?
Gegarandeerd dat de zaak zo opgelost wordt. Er zijn nog ... hoeveel maanden?
Weet u wat ik denk: het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat, ook al bestaat - om meerdere redenen - de kans dat het te laat is om (met succes) tegen die persoon een strafproces in gang te zetten. Dit gevoel en idee heeft ook te maken met mijn werk, waarin een situatie die min of meer vergelijkbaar is met de hiervoor geschetste situatie, tweemaal is voorgekomen. We gaan het zien.
je zit volledig juist. Dé techniek van "de bende" was oa iedereen te bedotten met een zoektocht op basis van de gebruikte wapens… niemand kon begin jaren ‘80 vermoeden hoe ver en geavanceerd onderzoek op basis van DNA zou vorderen… DNA was niet gekend toen ... bende zorgde voor geen of weinig vingerafdrukken, bloed en andere sporen en hoe het ballistisch onderzoek verlopen is, dat kan je hier uitgebreid herlezen op dit forum en in de goede boeken van Ponsaers en Geens.
het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat. Je moet me niet geloven, geloof wat en wie je ook maar wil maar je hebt het mis.
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → DNA-onderzoek